Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Ny stamvei Oslo–Bergen:

    Nå eller aldri!

    Det er nå eller aldri! Skal Norge endelig få en skikkelig hovedvei mellom landets to største byer? En slik vei vil gi raskere og billigere transport – og dermed helt nye muligheter.

  • Forskning og politikk

    Det rødgrønne byrådet i Oslo vil bruke 10 millioner kroner på å subsidiere folk som har råd til å kjøpe elsykler til 20.000–50.000 kroner. Det er dårlig fordelingspolitikk, og det er kostbar klimapolitikk.

  • Mangelfull informasjon om T-baneforsinkelser:

    Et lavmål det er umulig å underskride

    T-banen i Oslo har ikke hatt en god uke. Det begynte med signalfeil allerede på søndag og har fortsatt jevnt og trutt med diverse problemer hver eneste dag.

  • Elsykler og subsidier – here we go again

    Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Nettavisen, har nok en gang gått til angrep Oslos miljøbyråd og støtteordningen for elsykler.

  • Vegbelysning:

    Et bra, men dyrt trafikksikkerhetstiltak

    Det diskuteres om nye E18 i Aust-Agder, en planlagt firefelts motorveg, skal ha vegbelysning eller ikke. Selskapet Nye Veier, som skal bygge vegen, vil bygge uten vegbelysning.

  • Første togavgang fra Narvik til Tromsø innen 2030-2035!

    Tromsbane-konseptet innebærer enorme fordeler for klima og miljø, med sterk reduksjon av de helse-, ulykkes-, økonomi- og trafikkmessige belastninger som ledsager godstrafikk på vei.

  • Et diesel-skudd i blinde

    I dag, 17. januar 2017, har Oslo for første gang gjort det forbudt for dem som kjører dieselbiler å bruke dem på kommunale veier i Oslo på grunn av en forventet høy forurensning av Oslo-luften. Dette ligner det komplette vanvidd, tenker jeg.

  • Hvilken politiker har vilje til å avskaffe trafikkdøden?

    Stortinget vedtok i 2001 Nullvisjonen som basis for norsk trafikksikkerhetspolitikk. Nå har det gått over 15 år, og Norge er fortsatt langt fra å komme i nærheten av null drepte og null skadde i veitrafikken.

  • Førerløs samkjøring med elbiler – et ideal

    «For å sikre at introduksjonen av automatiserte kjøretøy ikke fører våre byområder inn i en ny asfaltspiral, trenger vi å komme opp med nye pisker og gulrøtter. Disse må stimulere til delte mobilitetstjenester», skriver kronikkforfatteren.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS