Du er her

MENINGER

  • Korona og samferdsel

    Nye reisevaner til jobb med korona

    HVA NÅ? «Dagens advarsler mot å reise kollektivt kan få langvarige negative konsekvenser hvis flere reisende velger privatbilen selv etter at forholdene er normalisert», skriver artikkelforfatteren. «Det vil gjøre det svært vanskelig å innfri Norges ambisiøse miljø- og klimaforpliktelser.»

  • Korona og samferdsel

    Kan korona endre transportpolitikken?

    HVA NÅ? «Korona har utløst et behov for nytenkning i norsk samferdsel», skriver Einar Spurkeland i dette innspillet. «Samfunnet trenger derfor ny kunnskap om hvordan fremtidig transportetterspørsel vil være.»

  • En bedre trasé for lyntog Oslo–Stockholm

    En trasé via Lillestrøm og Bjørkelangen er eneste realistiske løsning for lyntog Oslo–Stockholm.

  • Korona og samferdsel

    Tid for å nedskalere luftfarten til bærekraftig nivå

    HVA NÅ? Artikkelforfatteren ser helst at luftfarten ikke gjenvinner all høyden den har tapt under koronakrisen. Klimagassutslippene skal ned, poengterer han, og «da blir det ekstra viktig at politikerne gir tydelige signaler om at luftfarten ikke kan løftes til gamle høyder».

     

  • Korona og samferdsel

    Fortsatt reising, men på andre måter

    HVA NÅ? Når professor Knut Anton Mork på invitasjon fra Samferdsel her skriver om samferdselssektoren i koronaens kjølvann, øyner han behov for nytenkning om kollektivtrafikk, om byarkitektur og om hydrogen som drivstoff i veitrafikken.

  • Koronaen – hva nå med samferdselen?

    HVA NÅ? Mens verden fortsatt plages hardt av koronaen, snakker folk om en annerledes tid – ikke minst innen samferdselen – også etter at verden måtte være kommet noenlunde til hektene igjen. Hvordan bør samferdselssektoren videreutvikles med dette for øye? Samferdsel inviterer til utveksling av tanker, ideer, meninger …

  • En fjerntogstrekning som kan utfordre luftfarten

    «Med kun ti mil nybygget jernbane og raske ekspresstog kan opp mot 50 % av flypassasjerene overføres til utslippsfri jernbane», skriver kronikkforfatteren om reisestrekningen Stockholm–Oslo. Han ser for seg en togreisetid på tre timer og 45 minutter.

  • Sjøpromillen – det norske paradokset

    Kronikkforfatteren argumenterer for lavere promillegrense for fritidsbåtførere. Om dagens grense skriver hun: «Svekket syn, langsomme reflekser, dårligere reaksjonstid og koordinasjon. Dette er kjennetegn på 0,8 i promille – og etter loven er det helt greit å kjøre båt med slike indikasjoner.»

     

  • Bør førerstyrt bilkjøring forbys?

    En versjon av kardemommeloven «synes å være utgangspunktet for moralfilosofiske drøftinger av om det fortsatt skal være lov å kjøre bil når selvkjørende biler er blitt sikrere enn biler kjørt av mennesker», skriver kronikkforfatteren.

  • Byrådet i Oslo svikter de kollektivreisende

    Tiden med bred og tverrpolitisk enighet om den aller viktigste saken for oss som bor i Osloregionen er forbi. Den tok brått slutt på ettermiddagen torsdag 23. april 2020. Fire år, seks måneder og to dager etter at Raymond Johansen ble byrådsleder.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS