Du er her

Korona og samferdsel

Nye reisevaner til jobb med korona

HVA NÅ? «Dagens advarsler mot å reise kollektivt kan få langvarige negative konsekvenser hvis flere reisende velger privatbilen selv etter at forholdene er normalisert», skriver artikkelforfatteren. «Det vil gjøre det svært vanskelig å innfri Norges ambisiøse miljø- og klimaforpliktelser.»

Av Olov Grøtting
Daglig leder, Kollektivtrafikkforeningen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Mer hjemmekontor, mer egen bil, mer sykkel og gange. Koronaperioden endret våre reisevaner til jobb.

Koronasituasjonen har hatt en stor påvirkning på våre reisevaner, ifølge en undersøkelse Respons Analyse gjennomførte på vegne av Kollektivtrafikkforeningen sist i mai (mer om undersøkelsen nederst i artikkelen). 

Over halvparten av dem som jobber eller studerer sier de har mer hjemmekontor, én av fire bruker kollektivt mindre og 13 prosent bruker sykkelen eller beina mer. Blant dem som brukte kollektivt før korona er endringene størst.

Det generelle rådet er fortsatt å unngå å reise kollektivt hvis det er mulig, og det støtter vi fullt opp om. Det er flott at mange sykler og går mer, men vi er opptatt av at mer bilbruk ikke må feste seg.

Utfordrer klimamål

Regjeringen har som ambisjon å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Her er kollektivtransport helt avgjørende.

Dagens advarsler mot å reise kollektivt kan få langvarige negative konsekvenser hvis flere reisende velger privatbilen selv etter at forholdene er normalisert. Det vil gjøre det svært vanskelig å innfri Norges ambisiøse miljø- og klimaforpliktelser.

Undersøkelsen viser at det før koronaperioden var halvparten som brukte egen bil til jobb eller studier, én av tre brukte kollektivt og én av tre gikk eller syklet. Bare fem prosent drev med samkjøring. Flest menn og flest over 45 år brukte egen bil. Mens flest kvinner og flest mellom 18 og 24 år reiste kollektivt.

Store geografiske variasjoner

Det er store geografiske variasjoner. 75 prosent i Innlandet brukte egen bil, mens 23 prosent i Oslo gjorde det samme. 62 prosent i Oslo reiste kollektivt.

De siste månedene ser bildet helt annerledes ut:

I Oslo svarte 40 prosent at de bruker kollektivt mindre, og én av fire brukte sykkel og gange mer. Bilbruken i Oslo har økt noe, 14 prosent har brukt bilen mer til og fra jobb i perioden etter 12. mars. I Vestland fylke var det 34 prosent som brukte kollektivt mindre, og 21 prosent som brukte egen bil mer til og fra jobb.

Undersøkelsen viser at etter sommeren vil én av tre bruke egen bil mer til og fra jobb og studier, én av tre vil sykle eller gå mer, og to av ti vil fortsette med hjemmekontor.

Dette viser at koronaen har medført store endringer i folks reisevaner.

Vi håper at rammebetingelsene blir slik at vi kan fortsette å gi et godt kollektivtilbud over hele landet, både gjennom koronakrisen og også når den er over.

 

Fakta om undersøkelsen:

  • Representativ undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Kollektivtrafikkforeningen
  • Uke 20/21, 1012 respondenter, befolkning 18+, webpanel
  • Les undersøkelsen her

 

Tidligere artikler om korona og samferdsel:

Kan korona endre transportpolitikken?

Tid for å nedskalere luftfarten til bærekraftig nivå

Fortsatt reising, men på andre måter

Koronaen – hva nå med samferdselen?

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS