Samferdsel ønsker engasjert og saklig meningsutveksling. Vi oppfordrer alle til å skrive under fullt navn. Send innlegg til samferdsel@toi.no
Adjektivet «bærekraftig» er i senere års stortingsmeldinger om Nasjonal transportplan (NTP) blitt brukt i sterkt voksende grad, fastslår Arvid Strand i denne kommentaren. Han registrerer at adjektivet hyppig er brukt som «et fyllord uten spesiell betydning.» Han råder ministre og meldingsskrivere i Samferdselsdepartementet til å se «nærmere på språkbruken sin.»
«Når det ikke fantes bakker av betydning, ville lassene kunne gjøres tyngre, slik at 100 hester ville kunne transportere samme godsmengde som det før trengtes 450 hester til», skriver artikkelforfatteren i denne beretningen, der han tar for seg en skrent som «har vært en barriere for sambandet over land fra Oslo og sørover i hundrevis av år.»
Ruter takker «for at du alltid kjøper billett.» Men jeg gjør jo ikke det. Hadde valideringsautomater og betalingssystem forøvrig fungert som det skulle, hadde jeg kanskje gjort det.
Foto: F. Dahl
«Et eksempel på symbolpolitikk uten noen som helst konsekvenser for trafikksikkerheten», skriver Rune Elvik etter fremleggelsen av den femte i rekken av tiltaksplaner for trafikksikkerhet på veg. «Den tjener kun et markeringsbehov», mener han.
Noen rundt omkring i landet bør kjenne ubehag når de oppsummerer hva den slående mangelen på fjerning av snø og hålke denne vinteren har medført.
Nå er dansen i gang, kostnadsøkninger og utsettelse for Ringeriksbanen. I planene for de fire InterCity-strekningene rundt Oslo har Ringeriksbanen laveste prioritet.
Harald Minken, TØI-forsker, minner i dette innlegget om hva Dovre og TØI for fem år siden skrev i sin kvalitetssikring av Intercity-planen: «Vi er redd det har festet seg altfor høye forventninger til mulig gjennomføringstid for intercitystrekningene.»
Utslippene fra nye personbiler er betydelig redusert i Norge. I årene framover er det nødvendig med samme utvikling innenfor for eksempel varetransport og tunge lastebiler. Det vil gi renere luft i byene, bedre klima og bidra til å innfri Norges forpliktelser i Parisavtalen.
«God drift og godt vedlikehold handler om å skape god fremkommelighet og tilgjengelighet hele året», skriver artikkelforfatterne. En av deres konklusjoner er at drift påvirker livskvaliteten til personer med funksjonsnedsettelse, spesielt når snø og is utgjør en mobilitetsbarriere.
I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern