Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Veiprising er tingen!

    Bomringenes dager kan være talte, påpeker Kjell Werner Johansen i kommentaren sin 16. juni på disse sidene. Nyere teknologi kan gjøre dem overflødige, for eksempel kan satellitt-teknologier brukes til å la oss betale for det vi faktisk foretar oss på veiene.

  • Oslo i støpesjeen:

    Det settes stor pris på trafikken - men bare om den krysser bomstasjonene

    • Bompengeringen i Oslo feiret 25-årsjubileum i fjor og har bidratt sterkt til at hovedstadsområdet både har fått en kraftig oppgradering av vegnettet og utviklet kollektivtilbudet, der spesielt moderniseringen og utbyggingen av T-banen vil bidra til effektiv persontransport i nye tiår framover.
    • I den nye Oslopakke 3-avtalen har bompengeringen fått to nye oppgaver for de neste tiårene. Utover å samle inn enda mer penger til de gode formålene, skal den flytte trafikk fra rushperiodene og stimulere til økt bruk av null- og lavutslippskjøretøy. Et spørsmål en må ta stilling til da er om dagens bompengering er et egnet verktøy for å oppnå alle disse tre formålene.
  • To av Omkjøringsvegens fire felt kan bli kollektivfelt:

    Tar vi bussen i Trondheim på alvor?

    Trondheim satser milliarder av kroner på superbusskonseptet, men lar viktige tverrforbindelser bli dominert av bilisme. Er dette riktig kollektivsatsing?

  • Frihet – under tilsyn

    Frihet, frihet under ansvar, er fint. Det er noe vi hegner om her i landet, slik vil vi gjerne ha det. Ikke desto mindre kan vi alle ha godt av å bli gått etter i sømmene av andre.

  • Kjøretøykilometer som indikator for klimaeffekter:

    California viser vei

    Når en besøker den folke- og bilrike delstaten California, er det lett å forstå at det er behov for å begrense den forurensende biltrafikken …

  • Sannsynliggjort er ikke det samme som dokumentert

    • Utbyggingsselskapet Nye veier AS ble skapt da Solberg-regjeringen arbeidet med sin plattform etter valgseieren høsten 2015. Det var ideologi og ikke rasjonelle overlegninger som lå bak det å etablere en institusjon på siden av det eksisterende Statens vegvesen.
    • Slik sett er det litt naivt, og ganske fåfengt, at jeg ett år etter at meldingen til Stortinget om selskapsetableringen, analyserer meldingsteksten og konkluderer at det dreier seg om slett utredningsarbeid vurdert ut fra en tradisjonell, norsk utredningsmal.
  • Veireform basert på påstander

    «Regjeringen markedsfører selskapsetableringen med at vegbyggingen skal skje raskere, men godtgjør ikke med hvilke mekanismer dette vil skje», skriver Arvid Strand i denne kommentaren.

  • Krevende nytte- og kostnadsvurderinger:

    Ingen selvfølge at ferjefri E39 bør gjennomføres

    Politikere og næringsliv på Vestlandet drømmer om å erstatte ferjene på E39 med broer og tunneler. Ferjefri E39 vil være en ingeniørmessig bragd, men selv om flere av delprosjektene har vært planlagt lenge, er det ingen selvfølge at de bør gjennomføres.

  • Vegvesenet, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor legger opp til:

    En NTP som foreslår, men uten å ta ansvar

    • Ikke alle deler av innholdet i grunnlagsdokumentet for en ny NTP er godt gjennomtenkt, mener kronikkforfatteren. Han ser eksempelvis at fremtidige kjøretøyer vil stille nye krav til infrastrukturen, og om dette skriver han:
    • «De kommer til å kreve mindre vegkapasitet og vil kunne kjøres trafikksikkert også på svingete, norske veger. Kunnskapen om dette burde påvirke hvilken infrastruktur vi planlegger, men NTP-dokumentet gjør ikke den koblingen.»
  • CO2-fond gjør susen

    På Erna Solbergs "top level"-konferanse om klimatiltak i transportsektoren den 21. april brukte de tiden til å kosesnakke om elbil-politikken og visjoner langt fram i tid, mens de nære tiltakene som virkelig bidrar stort sett ikke var nevnt.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS