Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • En sporvogn til besvær

    Trikk er smart, hvis den er støyfri, i separate traséer og trygg for andre. Men slik trikk har vi aldri bygd i Oslo, og vår spådom er at man heller ikke kommer til å gjøre det.

  • Lite nytt om trafikksikkerhet

    30. september la regjeringen fram den første stortingsmeldingen om trafikksikkerhet på 30 år. Arbeidet med stortingsmeldingen har pågått siden våren 2015, og mange har sett fram til den. Men det er lite nytt om trafikksikkerhet i den. Selvskryt er det derimot rikelig av.

  • Norges hovedflyplass – kun stor i Norge

    Norsk luftfartsdebatt har den senere tid stort sett vært fokusert på alkoholsalget fra «nye taxfree» på Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) pluss en del tanker om behovet for en tredje rullebane. Som om det er spritsalget som avgjør trafikkutviklingen på en flyplass! 

  • En slags fristilling av Vegtilsynet

    Bukken som passer havresekken … Noen kom til å danne seg et bilde av nettopp dette da Vegtilsynet var i ferd med å bli etablert.

  • Bilimportørene om CO2-utslipp fra bilparken:

    En formidabel reduksjon

    "Nedgangen er formidabel", understreker Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, i sin kommentar til Are Wormnes' refleksjon om CO2-utslippet fra nye biler.

  • 85-gramsmålet for 2020 – en illusjon!

    «Hva skal vi med en definisjon av forbruk og utslipp som er helt i tåken og som fører til et avgiftsregime som rammer helt feil i forhold til politiske målsettinger?» spør Are Wormnes i denne refleksjonen. 

  • Midtrekkverk i Nord-Norge:

    Suksess i Lavangsdalen – hva med resten av landet?

    «Skal vi klare å bruke penger på trafikksikkerhet så effektivt som mulig, slik at pengene gir den størst mulige nedgang i antall drepte og skadde, må vi se hele landet under ett», påpeker Rune Elvik i denne kommentaren.

  • Nullvekstmålet

    TØI-forsker Arvid Strand skrev 24. august en kronikk her på Samferdsels nettsider hvor han hevder at Nullvekstmålet er et begrep som blir flittig brukt, men som er mangelfullt utredet. Her svarer lederen av transportetatenes NTP-sekretariat, Jan Fredrik Lund.

  • I megaprosjektenes tidsalder kan mye gå galt

    I samferdselssektoren kan man få inntrykk av at jo større et prosjekt er, jo mer nyttig er det for samfunnet. I noen tilfeller kan det stemme, men såkalte megaprosjekter er først og fremst forbundet med stor usikkerhet, og fallgruvene er mange.

  • Hvilken debatt avspores?

    Bård Norheim (BN) har skrevet en kommentar til min kronikk om Nullvekstmålet som får det til å se ut som om min kronikk handler om Urbanet Analyse. Det gjør den ikke.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS