Du er her

MENINGER

  • Sotrasambandet – ikke for sent å snu!

    «Landet har ikke råd til å la norske anleggsarbeidere gå arbeidsledige, mens utenlandske selskaper er i full drift på norsk jord», skriver Anita Johansen i dette debattinnlegget, idet hun viser til at Statens vegvesen har kvalifisert tre utenlandske selskaper til å konkurrere om utbyggingen av Sotrasambandet.

  • Et budskap til Hareide om motorveier og fart

    I lys av samferdselsminister Knut Arild Hareides budskap om prioritering av klima og trafikksikkerhet må Hareide «avvise ideene om høyere fart og bygging av smal firefelts motorvei istedenfor to-/trefeltsvei med midtrekkverk», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget. «Noe annet ville vært oppsiktsvekkende», tilføyer han.

     

  • Norwegians samfunnsnytte

    DEBATT: «Skulle Norwegian forsvinne fra markedet, er det å betrakte som en rød løper for Ryanair, som vil skumme fløten og betjene de mest lukrative rutene, med distriktene som de store taperne», skriver Norwegians konsernsjef, Jacob Schram, i en tid da selskapet er hardt rammet av koronakrisen.

  • Kritikk på feil grunnlag

    Vegvesenets foreløpige innspill til Nasjonal transportplan har fått mye kritikk. Her kommer svar på noen spørsmål vi ikke kan la henge i lufta.

     

  • Byene har nøkkelen til god bruk av elsparkesyklene

    Norske byer må ta lederrollen for at de delte elsparkesyklene ikke skal bli et forsøplings- og trafikksikkerhetsproblem, men den berikelsen for byene og de reisende som de helt klart kan bli.

  • Visjoner for bærekraftig transport

    Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.

  • Mange muligheter – og vanskelige valg

    Ny teknologi, nye ideer, nye klimautfordringer, nye muligheter, nye løsninger … Utviklingen synes å gå fortere enn før i tiden, ikke minst i samferdselssektoren.

  • Bil og veg bør ikke gi jernbankutt

    DEBATT: «Det blir feil å bruke teknologiutvikling på bil og veg som argument for å kutte og begrense utbygging av jernbanen og lokal kollektivtrafikk», skriver Kjell Erik Onsrud.

  • En nøkkel til nye transportløsninger:

    Mindre til betong, mer til kompetanse

    De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.

  • Tog til kontinentet – ting skjer

    Utviklingen går i retning av flere tog – nattog inkludert – mellom Norden og kontinentet, poengterer artikkelforfatteren. «Ekstra spennende er det å følge med på svenske myndigheters arbeid for å reetablere nattog til kontinentet», skriver han, med henvisning til en fersk rapport fra Trafikverket.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS