Du kommer til Vassumkrysset når du fra Oslo kjører E6 sydover forbi Tusenfryd og gjennom Nordbytunnelen. Da er du der. Veien som krysser Oslofjorden i tunnel kommer inn på E6 nettopp her.
Statsminister Erna Solberg sa for en tid tilbake at et mindre oljeavhengig Norge vil bety at vi blir mer avhengige av EUs indre marked. Det betyr at vi må skjerpe vår evne til å konkurrere.
Transportkostnader og kjøreruter blir dermed vesentlige faktorer. En eksportfiendtlig bompengekultur har fått utvikle seg uhemmet. Her må vi ta selvkritikk og snu.
Nordmenn er elleville i idrettskonkurranser, både som deltakere og tilskuere. Alle detaljer, helt ned til de aller minste, blir saumfart for at VI skal vinne! Og i idretten er målstreken alltid lett å se.
Men hvordan stiller vi oss i konkurransen for at VÅRE produkter skal vinne? Det vi skal leve av? Ja, hvor er målstreken?
Forholdet er at intet produkt har egentlig verdi før det er hos sluttbrukeren. Målstreken er det øyeblikket den enkelte brukeren sier: Ja, oui, si eller hva det måtte være.
Men for at vi skal bedre vår konkurranseevne, må vi også her se på alle detaljer, helt ned til de aller minste, for å bli vinnere. På vei ut av landet, kan Vassumkrysset bli svært travelt og et meget viktig «benchmark».
Statens vegvesen har brukt mye tid og krefter på å planlegge nye helårsveier mellom Vestlandet og Østlandet. En E134 fra Bergen, Haugesund og Stavanger – via Haukeli – er helt klart den korteste og mest lønnsomme.
Bare et lite fåtall personer tar veien fatt i bil for hele strekningen Bergen–Oslo. Persontransporten mellom de to byene går i all hovedsak med fly og med tog. For godstransporten er det annerledes.
Men for landet, for oss alle, er kostnadseffektiv godstransport på vei mot utlandet det viktigste. Hensyn tatt til eksportproduktene som skal via E18 mot Ørje/Stockholm og E6 mot Svinesund/Gøteborg, kommer vi ikke utenom rasjonell forbindelse mellom E134 og Vassumkrysset!
Da er det Bergen–Vassumkrysset som gjelder. Det krever ny vei fra E134 ved Saggrenda (mellom Notodden og Kongsberg) mot Sande i Vestfold, via Svelvikstrømmen (Drammensfjorden på sitt smaleste) og Drøbak-området fram til Vassum.
Resultat: E134 Bergen–Vassumkrysset = ca. 35–36 mil.
I dette sambandet på tvers av fjordene kan all veitrafikk samles. Avstandene er relativt små. Bilfergene mellom Moss og Horten – en konsekvens av manglende, rasjonell veiforbindelse i området – vil etterhvert opphøre.
For øvrig vil en gjenåpning av Rygge flyplass trolig være avhengig av det økte trafikkgrunnlaget som dette tverrsambandet kan gi.
Med SSB-prognosene om stor befolkningsvekst syd for hovedstaden, blir dette tverrsambandet travelt. Her nytter det ikke med annet enn broer!
For i Oslofjordtunnelen alene inntraff 9 – ni – bilbranner i tidsrommet 29. mars 2011–5. mai 2017, ifølge Aftenposten 8. mai i år. Disse resulterte i til dels lange avstengningsperioder. På den annen side har Statens vegvesen blitt spurt hvor mange bilbranner som var registrerte på broer i Norge. Svaret var: Ingen!
Godt at intet menneskeliv gikk tapt i bilbrannene. Men hvordan kan noen tenke seg å ha et usikkert samband i tunnel her? Dessuten, broer innbyr til bruk av sykkel og gange!
I sum: Fjordene elimineres som barrierer i denne tett befolkede delen av Norge og bidrar til kostnadseffektiv transport.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen