Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Nettavisen, har nok en gang gått til angrep Oslos miljøbyråd og støtteordningen for elsykler.
Det diskuteres om nye E18 i Aust-Agder, en planlagt firefelts motorveg, skal ha vegbelysning eller ikke. Selskapet Nye Veier, som skal bygge vegen, vil bygge uten vegbelysning.
Tromsbane-konseptet innebærer enorme fordeler for klima og miljø, med sterk reduksjon av de helse-, ulykkes-, økonomi- og trafikkmessige belastninger som ledsager godstrafikk på vei.
I dag, 17. januar 2017, har Oslo for første gang gjort det forbudt for dem som kjører dieselbiler å bruke dem på kommunale veier i Oslo på grunn av en forventet høy forurensning av Oslo-luften. Dette ligner det komplette vanvidd, tenker jeg.
Stortinget vedtok i 2001 Nullvisjonen som basis for norsk trafikksikkerhetspolitikk. Nå har det gått over 15 år, og Norge er fortsatt langt fra å komme i nærheten av null drepte og null skadde i veitrafikken.
«For å sikre at introduksjonen av automatiserte kjøretøy ikke fører våre byområder inn i en ny asfaltspiral, trenger vi å komme opp med nye pisker og gulrøtter. Disse må stimulere til delte mobilitetstjenester», skriver kronikkforfatteren.
Det foreløpige tallet på drepte i trafikkulykker i 2016 er 135. For ett år siden var det foreløpige tallet 125, som ble nedjustert til et endelig tall på 117 drepte i 2015, det laveste tallet siden 1947.
På den ene siden av gaten – si eventuelt gata – står det Fagerborggaten, på den andre siden står det Fagerborggata. Det dreier seg tilsynelatende om samme gate.
Foto: F. Dahl
Denne artikkelen dreier seg om bedømmelse av og tilbakemelding om innleverte tilbud i offentlige anbudsprosesser. Den berører dermed praksis ved forvaltning av store offentlige ressurser; en praksis som etter det jeg kan se, ikke foregår på en betryggende måte i dag.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern