Du er her

MENINGER

  • Dahls notater ...

    Dahls notater«Vær oppmerksom på avstanden mellom tog og plattform», melder T-banevognens høyttaler ved ankomst stasjoner der avstanden er vel stor. Fint med en sånn påminnelse. Og enda finere hadde det naturligvis vært hvis den kom før dørene åpnes – istedenfor når folks føtter har nådd ut på plattformen.
    Foto: F. Dahl.

  • Veireform basert på påstander

    «Regjeringen markedsfører selskapsetableringen med at vegbyggingen skal skje raskere, men godtgjør ikke med hvilke mekanismer dette vil skje», skriver Arvid Strand i denne kommentaren.

  • Krevende nytte- og kostnadsvurderinger:

    Ingen selvfølge at ferjefri E39 bør gjennomføres

    Politikere og næringsliv på Vestlandet drømmer om å erstatte ferjene på E39 med broer og tunneler. Ferjefri E39 vil være en ingeniørmessig bragd, men selv om flere av delprosjektene har vært planlagt lenge, er det ingen selvfølge at de bør gjennomføres.

  • Vegvesenet, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor legger opp til:

    En NTP som foreslår, men uten å ta ansvar

    • Ikke alle deler av innholdet i grunnlagsdokumentet for en ny NTP er godt gjennomtenkt, mener kronikkforfatteren. Han ser eksempelvis at fremtidige kjøretøyer vil stille nye krav til infrastrukturen, og om dette skriver han:
    • «De kommer til å kreve mindre vegkapasitet og vil kunne kjøres trafikksikkert også på svingete, norske veger. Kunnskapen om dette burde påvirke hvilken infrastruktur vi planlegger, men NTP-dokumentet gjør ikke den koblingen.»
  • Dahls notater ...

    Dahls notatUnder regjeringens grønn-omstilling-konferanse skrøt Norwegian-sjef Bjørn Kjos (enda en gang) av at han bidrar til et bedre klima ved å benytte nye fly. Men hvor flyr de gamle videre etter hvert som Kjos kvitter seg med dem? Det ble han (enda en gang) ikke spurt om.

    Foto: F. Dahl

  • CO2-fond gjør susen

    På Erna Solbergs "top level"-konferanse om klimatiltak i transportsektoren den 21. april brukte de tiden til å kosesnakke om elbil-politikken og visjoner langt fram i tid, mens de nære tiltakene som virkelig bidrar stort sett ikke var nevnt.

  • Dahls notater ...

    «Partene er enige om en løsning til beste for våre felles passasjerer», skriver Norges Taxiforbund og flyplasseier Avinor etter at de via mye krangling ble enige om en prøveordning for taxitrafikkavvikling på Bergen lufthavn, Flesland. Dette er oppmuntrende. Hver gang noen ser klart for seg hva de lever av, er det oppmuntrende.

    Illustrasjon fra Norges Taxiforbunds nettsider

  • Diesel til glede og besvær

    Samtidig som dieselbilene sliter med å bevare sitt gode navn og miljørykte, er det et uunngåelig faktum at de i flere år fremover vil utgjøre en stadig større andel av den registrerte personbilparken. Det kan bety at noen har et problem.

  • Mjøsa-regionens vei mot vest

    Paul Barkve går i dette debattinnlegget inn for et bedre veisamband mellom Mjøsa-regionen og Vestlandet.

  • Sjøveien og Nasjonal transportplan

    "Norge er det land i Europa som har lengst kystlinje, flest havner og havneanlegg. Vi må begynne å se på dette som en ressurs", påpeker Siri Hatland, adm. dir. i Fraktefartøyenes Rederiforening i dette innspillet til arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-29.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS