USA har nylig bevilget en sum tilsvarende 190 millioner norske kroner til magnettogutredninger, Kina skal snart åpne en ny magnettogbane i Beijing. Kan Norge og Norden få fordeler av magnettog?
Fly som følger rette istedenfor sikksakk-pregede linjer i luftrommet kommer fortere frem – og reduserer dermed sitt drivstofforbruk og sine klimagassutslipp…
«Eg liker ikkje alt det eg ser, men det er vel eit teiken på at bladet gjer jobben sin», skrev daværende samferdselsminister Kjell Opseth da han ble bedt om å kommentere en utgave av tidsskriftet Samferdsel.
Samfunnets transporter har ikke problemer med trengsel eller miljø – vi har et problem med dårlig koordinering og altfor mye forsøk på «intelligent styring» og overvåking fremfor evolusjonær tilpassing og bæredyktig design.
Jeg skulle iblant ønske at politikerne var synske når de håndterer viktige og vanskelige spørsmål. Som for eksempel hva som må til for å redusere skadelige utslipp fra biltrafikken.
Denne artikkelen skal handle om stabilitet i et Norge i endring. Om stabilitet i befolkningens reiseatferd, om stabilitet i samferdselsmyndighetenes fordeling av de økonomiske ressursene mellom veg og jernbane, og om det nesten lovmessige ved folks reisevaner avhengig av deres lokalisering i bystrukturen.
Trafikksikkerhetsforskning er anvendt forskning. Dens oppdrag er å bidra med kunnskap som kan redusere antall trafikkulykker eller gjøre dem mindre alvorlige. Få vil si at dette ikke er et godt formål. Mange forskere blir mer motiverte av å bidra til å løse et samfunnsproblem enn av å arbeide med teoretiske problemer ingen andre enn dem selv interesserer seg for.
«Oslo-standarden lages først og fremst for å få på plass en egen policy for sykkelplanlegging i Oslo, en policy som byplanleggere, saksbehandlere og konsulenter kan orientere seg etter», poengterer innsenderne.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern