Du er her

MENINGER

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementets innsigelsespraksis:

    Hva er det Sanner har forstått?

    9. februar 2016 skrev kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner brev til blant andre Skaun kommune og fylkesmannen i Sør-Trøndelag. Han meldte at hovedtyngden av innsigelsene til kommuneplanens arealdel var avvist. Meddelelsen ble sikkert møtt med glede i Skaun, mens budskapet vil jeg tro vakte skuffelse i fylkesmannens lokaler.

  • Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus:

    Behov for ny finansieringsmodell

    Det begynner å haste med å finne nye former for finansiering av kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Flere viktige prosjekter som står på trappene vil være essensielle for å møte trafikkutfordringene i regionen i årene som kommer. Nøkkelprosjektene for kollektivtransporten er svært kostnadskrevende og lar seg ikke finansiere med bompenger alene.

  • Færre trafikkulykker betyr ikke sparte milliarder

    «Samfunnet sparer ikke milliardbeløp på å redusere antall trafikkulykker», skriver Rune Elvik i denne kommentaren.

  • Etter et år med rekordlave ulykkestall:

    Når det sikreste tar overhånd

    2015 ble et historisk bra år – sett med trafikksikkerhetsbriller. 123 mennesker mistet livet i trafikken, færre enn noen gang siden 1947, kan Statistisk sentralbyrås foreløpige statistikk fortelle. Det er ganske fantastisk – i 1947 omkom 94 mennesker på datidens veier, og da fantes det nesten ikke biler som kunne kjøre på dem.

  • Om midtrekkverk

    Bruk så lite penger som mulig på trafikksikkerhet…

    Min påpekning her på nettstedet Samferdsel 5. januar av at midtrekkverk er et dyrt trafikksikkerhetstiltak har ikke falt i god jord hos alle. Det er ingen tvil om at midtrekkverk gir en veldig stor reduksjon av antall drepte og hardt skadde. Men skal vi bygge det ut på alle veger der det regnes som aktuelt, vil det koste om lag 6 milliarder kroner. Det er nesten like mye som vi i dag bruker på alle trafikksikkerhetstiltak til sammen.

  • Instituttsjefens ensidige tro på veiprising

    Der er mange slags former for restriksjoner. Det gjelder å se seg rundt og være åpne for andres ideer.

  • 8 prosent sykkelandel i 2023

    En kanskje vel stor sykkelambisjon

    Åtte prosent av alle daglige reiser her i landet skal i 2023 utføres på sykkel, ifølge en nasjonal målsetting. Arvid Strand redegjør i denne artikkelen for hvorfor han stiller seg skeptisk til mulighetene for å realisere målet.

  • Trafikksikkerhet:

    Midtrekkverk - et eksempel på uklok pengebruk

    «Interessegrupper som vinner fram med sine krav, slik som Nei til frontkollisjoner, er en viktig kilde til ineffektiv ressursbruk», skriver den internasjonalt anerkjente trafikksikkerhetsforskeren Rune Elvik i denne kommentaren.

  • Trafikklogistikk:

    Positive restriksjoner

    Innen ikke altfor lang tid vil ordet «restriksjoner» også være vanlig i oppegående norske politikeres, planleggeres og forskeres trafikkvokabular.

  • Den vanskelige jakten på virkeligheten

    I kjølvannet av «Volkswagengate» er det ikke til å unngå at jeg gjør meg noen tanker om hvorfor bilene legger bak seg så mye mer uhumskheter i virkelig trafikk enn i offisielle typegodkjenningstester i laboratorier. Svært mange synes å være forundret, for ikke å si sjokkert, over at tester og virkelighet ikke stemmer overens.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS