Du er her

Instituttsjefens ensidige tro på veiprising

Der er mange slags former for restriksjoner. Det gjelder å se seg rundt og være åpne for andres ideer.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Vignett DebattFor en tid tilbake skrev instituttsjef Gunnar Lindberg her om veiprising, såpass at en så treg fyr som meg måtte reagere. Ikke bare kom han trekkende med forskning før bilene hadde begynt å gjøre skade på jorda, men fremstiller veiprising som sesam sesam.

 

 ... jeg puster like rolig fordi jeg vet at mitt konsept er godt

Ja, jeg vet ikke hva det er med en del økonomer som har det ene og alene å tro på; tilbud -etterspørselskurvene de lærte om i utdannelsen. Jo da, en hver idiot forstår at desto dyrere det blir å passere en bomstasjon, desto flere blir skviset ut. Som Trygve Hegnar alltid sier, veiprising er helt fantastisk for oss som er rike.

Et av problemene som veiprisingtilhengere ikke tenker på, er hva  alternativet er for alle dem som skvises ut av veien, jo det er et annenrangs busstilbud. Hadde alternativet vært like bra mht viktigste faktorer for reiser, da hadde alt vært ok.

Det er fint å "køprise" en del andre varer, f.eks. brus og boller, hvor det ikke betyr så mye som for en person som skal på jobb mellom klokken 07 og 09 om morgenen.

Instituttsjefen, som er en erfaren og godt utdannet mann, har selvfølgelig fått med seg at mange andre måter finnes for å regulere rushtidstrafikken. Mitt eget forslag "Trafikklogistikk" som er omtalt i Samferdsel, sist i desembernummeret, vant den store konkurransen i European Transport Forum. Etter at jeg var i Brussel og snakket med ekspertgruppen som valgte ut mitt forslag, håpet jeg vel to sekunder at jeg kunne få en aldri så liten respons hjemme hos noen som driver med forskning eller planlegging av rushtidstrafikk. Slik er det ikke blitt, men jeg puster like rolig fordi jeg vet at mitt konsept er godt.

Les også: Positive restriksjoner

Og: Vegprising kan spare Norge for mange penger og store nærmiljøinngrep

Mer fra skribenten(e)

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS