I diskusjonen om E18 Vestkorridoren bør bygges ut eller ikke, har det blitt reist spørsmål om hvorvidt det er faglig enighet om at mer veikapasitet gir mer biltrafikk. Det enkle svaret er ja.
«Vi ønsker å rulle ut gode sykkelløsninger som kan brukes i alle byområder», skriver forfatterne av dette innspillet.
Samferdselsbudsjettet viser at regjeringen holder tritt med de planlagte rammene for satsing på veg og jernbane i NTP 2014–17.
Det finnes noen krefter – blant dem en håndfull godt voksne herrer – som gjør hyppige forsøk på å overbevise andre om at jernbanen her i landet koster samfunnet mye mer enn den smaker. Det er bra at slike krefter finnes.
VW-skandalen vokser seg stadig større. Dersom det er jukset med utslippstall, er det selvsagt alvorlig og kan få store konsekvenser. Det ligger store penger og mye prestisje i å fremstå som «miljøvennlig». Bilprodusentene kan tjene mye og myndighetene tape tilsvarende når bl.a. avgiftene blir beregnet på bakgrunn av tallene som oppgis i typegodkjenningen, og de tallene er uriktige.
Realisering av store vegprosjekter krever grundige utredninger hvor den strategiske dimensjonen kan være avgjørende. Uten slike utredninger kan vi risikere å sløse bort milliarder på veger som senere viser seg overflødige.
I tiår har politikere snakket om at en stor andel av varetransporten kan flyttes fra vei til jernbane og båt. De har tatt feil!
Direktør i TØI, Gunnar Lindberg skriv i Samferdsel nr. 7/2015 at det er på tide at vi droppar snakket om overføring frå veg til bane og sjø og heller fokuserer på å gjere alle transportformer meir klimavenlege. Er det sikkert at vi skal trekkje med alle transportformene i det vidare miljøarbeidet? Meinar Lindberg at miljøanalysene skal gjennomførast sektorvis slik at vi slepp å ta grep på tvers av sektorgrensene?
«Ruters fagmiljøer er opptatte av å forholde seg til den forskningen som gjøres på fagfeltet når vi utvikler kollektivtilbudet videre. Det er overraskende at et tidsskrift som Samferdsel ikke støtter opp om sine egne forskeres råd», skriver Plansjef Infrastruktur Halvor Jutulstad i Ruter AS i Samferdsel angående den nylige nedleggelsen av fem holdeplasser langs trikke- og busstraseer i Oslo.
Samferdsel utbasunerer på lederplass i siste utgave at Ruter skyver folket fra seg ved å legge ned fem holdeplasser. Ruter lurer på om Samferdsel har rådført seg med forskerne på TØI før de kom med denne uttalelsen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern