NAF gjennomførte denne uken tidenes største trafikkeksperiment i Norge. Dette var et stort prosjekt der flere aktører gikk sammen om en felles problembeskrivelse av storbyutfordringene våre og hvilke tiltak som kan implementeres for å løse dagens og morgendagens samferdselsutfordringer. Flere ulike tiltak ble gjennomført denne dagen:
NAFs store trafikkeksperiment er over, og initiativtakerne oppsummerer prosjektet som en stor suksess. De hevder å ha redusert køen inn til Oslo i morgenrushet med 30 %. Som fagmiljø kan vi imidlertid ikke la NAF urettmessig hevde at de har funnet løsningene. Ved å overdrive effektene av «gulrot-tiltak», vanskeliggjør de jobben for dem som forstår at «pisken» også er et nødvendig onde.
Stortinget sa i desember 2002 nei til å legge Ringeriksbanen over Kroksund i Hole kommune. 13 år senere er ikke våtmarker, matjord og andre naturverdier verdt noe som helst. Disse så sentrale verdier har i disse årene ikke forandret seg!
Oslopakke 3, som er finansieringsplanen for utbygging av kollektivtransport og vegnett i Oslo og Akershus, skal reforhandles i 2016. Det store behovet for kollektivutbygging samt økte kostnader for flere store prosjekter, som E 18, gjør at planen må revideres.
«Et lite område her, i strid med ønsket signalisert utvikling, og et lite område der, i strid med nasjonale forventninger – det blir ikke en konsentrert tettstedsutvikling rundt om i landet av slik agering», skriver artikkelforfatteren.
Hvordan skal ressursene i samferdselssektoren fordeles? Hvordan kan vi bruke ressursene slik at vi oppnår sentrale transportpolitiske målsettinger og økt nytte for samfunnet? Det er temaet i en nylig utgitt antologi fra forskningsprogrammet Concept.
Det er stor interesse både faglig, politisk og i media for hvordan samfunnsøkonomiske analyser brukes i vegsektoren og hvilke resultater de gir. Det er imidlertid mye feilinformasjon, mange misforståelser og myter om samfunnsøkonomiske analyser.
Norske veier er blant de sikreste i verden å ferdes på. Det er jeg glad for. Jeg har kjørt bil på alle kontinenter, og det er ingen overdrivelse å si at trafikkultur og veistandard er svært varierende.
For den som skal til Slottet i Oslo og insisterer på å reise dit med trikk, er gangavstanden fra holdeplass til Kongens dør blitt lengre enn den var. Forklaringen er at Slottsparken holdeplass, som ble betjent også av buss, ikke lenger finnes. Trikken og bussen kjører forbi restene av den.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern