Dette er et forslag til hvordan to store infrastrukturprosjekter kan bli til ett. Undertegnede har ingeniør-bakgrunn utenom jernbane og infrastruktur og ønsker å bidra med et konstruktivt innspill.
Da jeg kjørte de første testbilene med innebygget navigasjonssystem mot slutten av 1980-tallet, kunne mye rart skje hvis jeg fulgte instruksjonene fra elektronikken slavisk. Jeg ble hyppig henvist til veier som ikke fantes, eller jeg ble ledet inn på veier som slett ikke var egnet til å bringe meg dit jeg ville.
Jeg har nettopp vært en tur i Nederland. Der er sykkelen i mange byer selve Fremkomstmiddelet! «Alle» sykler, og nesten ingen bruker hjelm. Sykkelhjelm er ikke noe tema.
Det er fortsatt mulig å oppnå en betydelig nedgang i antall drepte og hardt skadde i trafikken ved å benytte kjente trafikksikkerhetstiltak. Det viser en studie av hva man kan oppnå med maksimal bruk av 24 trafikksikkerhetstiltak.
Regjeringen fortsetter sitt arbeid med å reformere den norske transportsektoren. Etter å ha foreslått et utbyggingsselskap for vei, har den nå tatt for seg også jernbanesektoren.
Veibygging i Norge har til nå gått for tregt, og vært stykkevis og delt. Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig om at veibygging må skje mer effektivt, langsiktig og forutsigbart enn i dag. Derfor oppretter vi et eget utbyggingsselskap for vei.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern