«Skremmende avhengighet», skriver Samferdsel i årets første utgave. Det handler om flyreiser, og Torstein Fjeld følger opp i nr. 2 med å etterlyse klimahensyn. Det var på sin plass, men Fjeld sin løsning, med offensiv jernbanebygging, er nok en avsporing. Klimagevinsten fra jernbanebygging vil komme for sent.
I siste nummer av Samferdsel skriver Strand, Halse, Leiren og Olsen at Statens vegvesens bidrag til Nasjonal transportplan er overraskende lite strategisk. De skriver at funnene de har gjort indikerer at systemet for strategisk vegplanlegging som har utviklet seg gjennom fire NTP-er har betydelige svakheter.
Norwegian-konflikten er dessverre ikke enestående, men et symptom på den nesten desperate situasjonen luftfarten i Europa er inne i: En ødeleggende konkurranse utenfor kontroll.
Vi må søke smarte løsninger når det gjelder transportutfordringene i byene. Digitaliseringen av transportsystemene åpner for nye muligheter, påpeker kronikkforfatterne Lars Aksnes og Elisabeth Enger.
Rattsø-utvalget, også kalt Produktivitetskommisjonen, vil ha mer produktivitet i Norge. Den anbefaler å prioritere vegprosjekter etter beregnet samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det synes ikke kommentarforfatter Arvid Strand er noen spesielt god ide.
I fremtiden må vi kjøre mindre og gå og sykle mer. Dessverre går utviklingen i norske byer feil veg. London vedtok nettopp et prosjekt som kan vise veg også for oss.
Det går normalt lang tid mellom hver gang Luftfartstilsynet figurerer høyt i nyhetsbildet, og bra er vel det. For det kan tolkes dit hen at dette tilsynet i tilnærmet stillhet gjør en anstendig god jobb – at det med sitt blotte nærvær og sine faktiske aktiviteter bidrar til at sikkerheten i norsk og internasjonal luftfart er så imponerende god som den faktisk er.
Vegtilsynets funn siden oppstarten sommeren 2012 tyder på at Statens vegvesen har en veg å gå for å oppnå det nivået de tar mål av seg til å være på når det gjelder styring av sikkerhet.
Statens vegvesen skal være statens fagorgan for kollektivtransport. Det finnes mye kollektivkompetanse i etaten. Men hvorfor brukes den ikke?
Fra flere år tilbake er det i Norge og internasjonalt blitt snakket om sømløs transport – om at personer (gods også) skal kunne komme enkelt og greit fra utgangspunktet til endepunktet for den aktuelle befordringen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern