Handlingsplan for kollektivtrafikk, lagt frem av Samferdselsdepartementet 5. september, er ikke verdt særlig mye hvis den ikke gir reell klimahandling. Ringeriksbanen ligger inne i handlingsplanen som en fjerde InterCity-strekning, men slik planene foreligger i dag, er banen langt fra et klimatiltak.
Økt lokal innflytelse på lokaltogtilbudet – ved at regionale myndigheter, ikke staten, har ansvar for kjøp av lokaltogtjenester – kan styrke jernbanens rolle i bytransporten i Norge. Hva kan vi lære av andre land hvor regionale myndigheter har et slikt ansvar?
Drosjer og piratvirksomhet er ofte i mediene. Den viktigste grunnen er nok at app-teknologi og sosiale medier har redusert transaksjonskostnadene ved å koble en villig passasjer til en villig sjåfør for en enkelt reise. Spørsmålet blir om vi skal tilpasse reglene til teknologien – eller tilpasse teknologien til reglene.
I Tallin har myndighetene vedtatt at alle som betaler skatt skal få tilbud om gratis, offentlig transport. Tiltaket har vist at det både reduserer trafikk-kork og luftforurensning. Så langt har biltrafikken i Tallin sunket med 15 prosent. Klimagevinsten har vært stor. Dette er et eksempel som mange land – inkludert Norge – bør vurdere å følge.
«Det er manglende oppmerksomhet knyttet til økende arealknapphet for vareleveringer,» skriver Innspill-forfatterne. «Urban godstransport krever bylogistikkplaner hvor transportbransjen, vareeiere, myndigheter og beboere (forbrukere) blir enig om tiltak,» mener de.
«Svenskene kan vente seg et mer norsk avgiftssystem for personbiler, altså en sterkere klimaprofil,» skriver Gunnar Lindberg i denne kommentaren.
«En trinnvis utbygging kan gjennomføres slik at reisetiden for persontog mellom Oslo og København kan reduseres til 2 timer og 30 minutter innen 2030,» skriver innspillforfatteren. En slik jernbaneutbygging vil ha stor betydning også for godstrafikken, poengterer han, foruten å bidra til «en sammenhengende skandinavisk arbeidsmarkedsregion basert på grønn mobilitet.»
«I det øyeblikk et statlig selskap skal selges, må man ta stilling til hvilke rettigheter som skal følge med,» skriver Harald Minken i denne kommentaren.
At forskningsresultater kan vekke interesse også blant andre enn dem som til daglig er opptatt av det aktuelle saksområdet, så vi nye eksempler på under feiringen av TØIs 50-årsjubileum like før sommerferien.
Elbil-bølgen er enda et bevis på at bilende nordmenn og -kvinner lett lar seg lede av økonomiske stimuli og praktiske fordeler. I løpet av første halvår ble det registrert 9349 nye person-elbiler. Det er 12,9 prosent av personbilsalget i denne perioden, kan vi lese ut av registreringsstatistikken fra Opplysningrådet for Veitrafikken AS (OfVAS).
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern