I én setning, her løsrevet fra den helhet han tar for seg, skriver Nore i sin kronikk: «Hadde hver bil i gjennomsnitt hatt to personer om bord, hadde det samlet sett ikke vært behov for noe kollektivtilbud i det hele tatt.»
To norske bypakker, Miljøpakken i Trondheim-regionen og Buskerudbyen i Buskerud, gir på hver sin måte viktige innspill til utfordringen med å redusere utslipp fra transport, fastslår artikkelforfatteren.
Lufttransport har blitt strategisk viktig for mange land, spesielt etter andre verdenskrig. Som et resultat av dette har en av verdens mest internasjonale bransjer også blitt en av de mest nasjonaliserte med tanke på eierskap og kontroll.
Kostnadskontrollen i norske vegprosjekter er god. Kun et fåtall av prosjektene overskrider kostnadsrammen satt av Stortinget, og kostnadskontrollen har blitt bedre – særlig i de aller største prosjektene.
«Jeg tror den største usikkerheten er knyttet til overholdelse av fartsgrensene,» skriver Rune Elvik i denne kommentaren.
Det er ganske underlig: Hver gang det dukker opp noe som har med fine biler og avgifter å gjøre, vekkes noe i den norske folkesjelen til live, og de underligste varianter av karakteristikker og meninger kastes uten hemninger inn i debatten.
Direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport er snart den eneste som ikke ser at lovlig og ulovlig kabotasje er en alvorlig trussel mot norsk transportnæring.
«Så lenge ‘taxfree’-handelen opprettholdes, har fergerederiene muskler til å tilby priser som gjør at ingen roro-operatør vil ta sjansen på å etablere en rute mellom Jylland og Sørlandet», skriver Viggo Jean-Hansen i dette innlegget.
Konkurranse mellom flyplassar! Morten Welde tilrår denne løysinga i kronikken sin i Samferdsel 2/2014. For ein lekmann på området framstår tanken som eit livsfjernt og teoretisk skrivebordsprodukt.
I Samferdsel nr. 2/2014 gir Morten Welde uttrykk for en del synspunkter på Avinormodellen som det er behov for å kommentere. Modellen han er kritisk til ivaretar et lufthavnsystem for hele landet og tilfører staten nær en milliard i årlige inntekter i skatt og utbytte.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern