Du er her

MENINGER

  • Debatt: Buss eller tog for Sørlandet?

    Bussoptimisme?

    Pål Jensen mener i siste utgave av Samferdsel (nr. 5, juni 2014) at jeg er overoptimistisk på vegne av sørlandsbussene. Kommentaren gir anledning til å utdype kjernen i mitt innspill i Samferdsel nr. 4, mai 2014.

  • Debatt: Buss eller tog for Sørlandet?

    Er bussen bedre enn toget?

    Karl Sigurd Fredriksen har et hovedoppslag i Samferdsel nr. 4, mai 2014, der han hevder at bussen er raskere, billigere og bedre for miljøet enn toget på strekningen Oslo–Sørlandet.

  • Debatt: Tog eller buss for Sørlandet?

    Sørlandet trenger toget

    «Toget vil skape muligheter, legge premisser for samfunnsutviklingen, og det vil påvirke hvor folk bosetter seg og hvor bedrifter lokaliserer seg»,skriver assisterende jern­banedirektør Gunnar G. Løvås i dette innlegget.

  • Debatt:

    Skipenes konkurranseevne

    «Legges skipsavgiftene om fra skipsbrutto til lastens vekt eller volum, vil nærsjøfarten få en renessanse,» skriver Erik Heirung i dette innlegget.

  • DEBATT - CICERO/TØI - Transport og klima

    Uavhengig analyse, brukerpåvirket tematikk

    Det er hyggelig å konstatere at Dag Bakka jr. har studert det populærvitenskapelige utdraget av resultater fra TEMPO-prosjektet, magasinet ‘Transport og klima’, som var vedlagt Samferdsel nr. 5, 2014. Innlegget hans inneholder flere interessante påpekninger, samt én injurierende påstand, nemlig at analysen ‘gir seg ut for å være dekkende for transportsektoren’.

  • CICERO/TØI - Transport og klima

    Hvor er sjøtransporten?

    "Det er ganske påfallende at den (vedlegget til Samferdsel nr. 5/2014, red.anm.) konsekvent utelater transportformen som står for gode 40 prosent av innenlands transportarbeid og er størst i norsk import og eksport: Sjøveien." skriver forfatteren i dette debattinnlegget.

  • TEMPO-konklusjoner

    Engangsavgiften er nøkkelen til halvering av bilenes CO2-utslipp

    Reduksjon i personbilenes drivstofforbruk og utslipp er den norske klimapolitikkens lavthengende frukt. Ved å videreføre og forsterke klimaprofilen i engangsavgiften for personbiler kan en halvere bilenes CO2-utslipp i løpet av 25–30 år. Enda kraftigere utslippskutt er mulig på lengre sikt.

  • Debatt:

    Vel optimistisk på bussens vegne

    I Samferdsel nr. 4/2014 skriver Karl Sigurd Fredriksen i Statens vegvesen, Region sør, at ekspressbusser mellom Kristiansand og Oslo er mer miljøvennlige enn jernbanen, mer konkurransedyktig vis-à-vis biltrafikken osv. Den nye E18-motorveien hevdes å bidra til dette. Fredriksen er likevel litt vel optimistisk på bussens vegne.

  • Refleksjoner:

    Bare til barnets beste?

    Barnas sikkerhet skal vi ta på alvor. Barna og barnebarna våre fortjener at vi steller pent med dem og sørger for at de ikke påføres unødig skade. Men det slår meg, som relativt nybakt bestefar, at jeg ikke alltid finner noen logisk sammenheng mellom hvordan barna skal sikres, og når.

  • KRONIKK - Spillet bak kulissene

    Krig i luften

    Når «gaten» stenger, er et ledig flysete som en «ferskvare», utgått på dato. En inntektsmulighet er tapt. Kostnaden for flyselskapet er om lag den samme. Kampen om kundene kan derfor være beinhard. Grensene som konkurranseloven og annet lovverk setter, kan i perioder bli utfordret.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS