Du er her

MENINGER

  • Kronikk – Rushtidsproblematikk i storbyområder:

    Løsningen kan ligge i sambruksfelt for busser og biler med minst to–tre om bord

    Sambruksfelt for buss og biler med flere personer i hver bil kan bidra til en smartere bruk av bilen som et lett og fleksibelt fremkomstmiddel, skriver Njål Nore i denne kronikken.

  • DEBATT:

    Edruelighet og regneferdigheter

    Finansmannen Øystein Stray Spetalen og TØI-forsker Lasse Fridstrøm er rykende uenige om hva staten tjener eller taper på storsalg av avgiftsfritatte elbiler. Et stort antall e-poster er distribuert med til dels sterke karakteristikker. Nå offentliggjør Samferdsel den viktigste korrespondansen ...

  • DEBATT:

    NHO ser ikke trusselen

    Direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport er snart den eneste som ikke ser at lovlig og ulovlig kabotasje er en alvorlig trussel mot norsk transportnæring.

  • LEDER:

    Lavprisbrennevin 24/7

    I det avholdspredikerende Norge kan det sees som både pussig og fornøyelig at landets statlige flyplasselskap har en betydelig del av sine inntekter fra salg av lavpriset brennevin, vin og øl.

  • Edruelige regnestykker

    Trygve Hegnar og Øystein Stray Spetalen har fått betydelig medieoppmerksomhet omkring sitt regnestykke om hva elbilsatsingen koster det norske samfunnet – eller, rettere sagt, den norske staten. De hevder at hver Tesla Model S som selges i Norge, koster oss ca. én million kroner i avgiftstap. Når vi har fått 50 000 elbiler på vegene, vil skattetapet følgelig være 50 milliarder kroner ...

  • Refleksjoner:

    Med lisens til å drepe

    Også denne vinteren har mediene pepret oss med meldinger om utenlandske vogntog som står på kryss og tvers og sperrer glatte, norske vinterveier.

  • DEBATT:

    Tog for høg fart er miljøvennleg og lønsamt

    I Samferdsel nr. 1 i år har Frode Hammer og Idar Mo tilsvar på mitt innlegg i nr. 10 – 2013. Då det er klåre feil i framstillingane deira, vil eg kome med dette tillegget.

  • DEBATT:

    Trikken skal frem!

    I Samferdsel nr. 1, 2014 gjør Lederen rede for negative konsekvenser ved fjerning av parkeringsplasser i Thereses gate. Under tittelen «Trikken skal frem, men…», argumenteres det for at et slikt tiltak vil forverre situasjonen for næringsdrivende, lokalmiljøet og for folk som bor nær Thereses gate. Lederen stiller seg tvilende til argumentene som er benyttet for å gjennomføre tiltaket. På bakgrunn av dette ser prosjektledelsen i Kraftfulle fremkommelighetstiltak det som nødvendig å klargjøre bakgrunnen for at parkeringsplassene er fjernet.

  • DEBATT:

    Skrinlegg Ringeriksbanen, velg Ringbanen

    Tanken om kortere reisetid til Bergen med Ringeriksbanen er besnærende. Partiene H og Frp vil vise handlekraft. Ap applauderer. V og SV tror på et godt miljøtiltak. Er virkeligheten så enkel?

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS