Ja, det er god grunn til å ta en tunneltenkepause slik red. anbefaler i august-utgaven av Samferdsel (nr. 6 – 2013). Det er heller ingen tvil om at de tunge trailerne er mer utsatt for brann ved 7 % enn ved 5 % stigning. Men det trengs nok mer enn disse få prosentene før sikkerheten i biltunnelene blir tilfredsstillende.
Innsenderen og hans arbeidsgiver var blant de mange taperne da Bymiljøetaten i Oslo kommune utpekte vinneren av et oppdrag knyttet til fremtidig sykkelstrategi. I dette innlegget retter han et kritisk søkelys mot etatens fremgangsmåte.
Nylig fikk jeg et brev fra en tidligere kollega om «en meget ubehagelig drosjetur».
Ikke-fagfolk kan la seg imponere av at noen er i stand til å bygge en veitunnel. Men selv ikke-fagfolk vet at spørsmålet om hvor god en veitunnel skal bli – hvor sikker og behagelig den skal være for dem som passerer den – er et spørsmål om vilje, penger og tid.
«Norske livsforsikringsselskaper er inntilt på å benytte sin kompetanse og investeringskapasitet til å finansiere investeringer i infrastruktur», skriver Idar Kreutzer i dette innlegget.
«Er Vegvesenet i ferd med å droppe kravene til dokumentasjon av analysene?», spør Harald Minken i dette innlegget.
Som Forbrukerrådets Anne Haabeth Rygg og Janne Pedersen peker på i et debattinnlegg i Samferdsel 5/2013, kan det være på sin plass med en grundig gjennomgang av drosjenæringen.
Forbrukerrådets taxirapport inneholder mye god informasjon, og peker på dilemmaene som oppstår i spennet mellom drosjenes samfunnsrolle og kravene til konkurranse og «vanlig» næringsdrift i et marked. Forbrukerrådet snubler imidlertid i både analyse og konklusjoner, ofte i strid med rapporten selv.
Når noen taler det mer eller mindre oppleste og vedtatte imot, kan det skape vibrasjoner med positiv effekt. Det kan medføre at andre kommer i tvil om gehalten i egne forestillinger og tar nye runder med seg selv og omgivelsene. Dernest kan det – gitt at det blir funnet fornuft i den annerledestenkendes tanker – medføre nytenkning på bredt plan og kanskje nye og bedre løsninger.
«Forbrukerrådet ser det paradoksale i et system der det legges opp til konkurranse, uten at det er gjort nødvendige strukturelle endringer for å få konkurransen til å fungere», skriver Forbrukerrådets representanter i dette innlegget.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern