Du er her

MENINGER

  • DEBATT

    Lønnsom motorvei?

    Motorveiparsellen Momarken–Sekkelsten gjennom Østfold er mer lønnsom enn ventet, skriver Morten Welde ved Statens vegvesen Vegdirektoratet og Torbjørn Aass i Faveo Prosjektledelse (Samferdsel nr. 3/2013).

  • Debatt: Døgnhvileplasser for yrkessjåfører

    Et spørsmål om anstendighet

    «NLF krever at myndighetene må ta ansvar og sørge for at sikre døgnhvileplasser bygges nå – ikke om 10 år», skriver Geir A. Mo i dette innlegget.

  • Europeisk luftfart: Nedtur innenfor EU – opptur utenfor

    • Måned etter måned sender ny statistikk sjokkbølger gjennom de rundt 150 store og små flyselska­pene med regulær trafikk i Europa - og, ikke minst, gjennom mange flyplasseiere.
    • Det var ventet at flytrafikken etter dårlige tall i 2011 skulle ta seg opp i 2012 og etter hvert bedre seg i 2013. Dette har ikke skjedd. 2013 blir etter alt å dømme nok et dårlig år for europeisk luftfart.
  • LEDER

    Til luftfartens glede

    Et par flyselskaper har grunn til å gni seg tilfreds i hendene: Enda en gang har en regjering presentert visjoner for hvordan Norges transportinfrastruktur bør oppgraderes – uten å ha funnet det på sin plass å gå inn for etablering av en moderne veiforbindelse mellom landets to største byer.

  • KRONIKK: Sammenslåing av Jernbaneverket og NSB:

    Den beste løsningen for Jernbane-Norge?

    «Kunne man tenke seg samme modell for jernbanen som for fasttelefoni? Kunne Tog Norge AS eie all skinne­gang og annen infrastruktur, og selv kjøre tog på skinnene, men være pålagt å slippe andre togselskap til i nettverket på ikke-diskriminerende vilkår og til regulerte maksimalpriser?» spør kronikkforfatteren.

  • LEDER

    Ute av drift

    Det offentlig drevne kollektivtransportsystemet i Oslo har mange utfor­dringer i det faktum at ikke alt i systemet til enhver tid fungerer som det ideelt sett skal. Men systemet er nødvendigvis komplisert, og passa­sjerer – systemets kunder – bør i anstendighetens navn vise forståelse for at noe nå og da, si like gjerne hver eneste dag, fungerer dårlig eller ikke i det hele tatt.

  • Debatt

    Trafikkberegningene i intercity-utredningen

    I et innlegg i forrige nummer av Samferdsel (nr. 2 – februar 2013) kritiserer Vista Analyse trafikkberegningene som Dovre Group og Transportøkonomisk institutt har gjennomført som ledd i kvalitetssikringen av konseptvalgut­redningen om intercity-utbyggingen.

  • DEBATT

    Trafikkberegninger og InterCity-utbygging

    Mens Jernbaneverket anbefaler at dobbelt­sporutbyggingen fullføres til Grenland, Lil­lehammer og Halden, finner Dovre/TØI ikke grunnlag for noen utbygging i Ytre IC (utenfor Tønsberg, Hamar og Fredrikstad)

  • DEBATT

    Tenk om sykkel- og togturistene heller reiste med cruise eller fly…

    I Samferdsel nr. 10, 2012 konkluderer Eivind Farstad og Petter Dybedal at «å motta turister til Norge som cruisepassasjerer kan være ganske gunstig i et miljø- og samferdselsper­spektiv». Ut fra analyser gjort av Vestlandsfor­sking, trekker vi motsatt konklusjon.

  • Debatt

    Asfalt over verdens naturarv?

    En mulig fergefri E39, til over 100 milliarder kroner, mellom Trondheim og Kristiansand – denne ideen dyrker Lidvard Skorpa, sjefingeniør i Statens vegvesen Region vest, over to sider i Samferdsel nr. 8, 2012. Vi i Natur­vernforbundet dyrker andre ideer

Viser fra 491 til 500 av totalt 500 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS