Motorveiparsellen Momarken–Sekkelsten gjennom Østfold er mer lønnsom enn ventet, skriver Morten Welde ved Statens vegvesen Vegdirektoratet og Torbjørn Aass i Faveo Prosjektledelse (Samferdsel nr. 3/2013).
«NLF krever at myndighetene må ta ansvar og sørge for at sikre døgnhvileplasser bygges nå – ikke om 10 år», skriver Geir A. Mo i dette innlegget.
Et par flyselskaper har grunn til å gni seg tilfreds i hendene: Enda en gang har en regjering presentert visjoner for hvordan Norges transportinfrastruktur bør oppgraderes – uten å ha funnet det på sin plass å gå inn for etablering av en moderne veiforbindelse mellom landets to største byer.
«Kunne man tenke seg samme modell for jernbanen som for fasttelefoni? Kunne Tog Norge AS eie all skinnegang og annen infrastruktur, og selv kjøre tog på skinnene, men være pålagt å slippe andre togselskap til i nettverket på ikke-diskriminerende vilkår og til regulerte maksimalpriser?» spør kronikkforfatteren.
Det offentlig drevne kollektivtransportsystemet i Oslo har mange utfordringer i det faktum at ikke alt i systemet til enhver tid fungerer som det ideelt sett skal. Men systemet er nødvendigvis komplisert, og passasjerer – systemets kunder – bør i anstendighetens navn vise forståelse for at noe nå og da, si like gjerne hver eneste dag, fungerer dårlig eller ikke i det hele tatt.
I et innlegg i forrige nummer av Samferdsel (nr. 2 – februar 2013) kritiserer Vista Analyse trafikkberegningene som Dovre Group og Transportøkonomisk institutt har gjennomført som ledd i kvalitetssikringen av konseptvalgutredningen om intercity-utbyggingen.
Mens Jernbaneverket anbefaler at dobbeltsporutbyggingen fullføres til Grenland, Lillehammer og Halden, finner Dovre/TØI ikke grunnlag for noen utbygging i Ytre IC (utenfor Tønsberg, Hamar og Fredrikstad)
I Samferdsel nr. 10, 2012 konkluderer Eivind Farstad og Petter Dybedal at «å motta turister til Norge som cruisepassasjerer kan være ganske gunstig i et miljø- og samferdselsperspektiv». Ut fra analyser gjort av Vestlandsforsking, trekker vi motsatt konklusjon.
En mulig fergefri E39, til over 100 milliarder kroner, mellom Trondheim og Kristiansand – denne ideen dyrker Lidvard Skorpa, sjefingeniør i Statens vegvesen Region vest, over to sider i Samferdsel nr. 8, 2012. Vi i Naturvernforbundet dyrker andre ideer
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern