Artikkelforfatteren er luftfartsrådgiver i Toulouse einar.sorensen@wanadoo.fr |
AV EINAR SØRENSEN
Passasjerveksten er svak – og det er en sterk nedgang i antall flybevegelser, dvs. antall flygninger. Antall flybevegelser i Europa (basert på statistikk fra 44 land) sank i perioden mars 2012–mars 2013 med hele 5,6 prosent og er nå på det laveste nivået siden 2004.
Foreløpige tall for april er også dystre, sett med europeiske luftfartsøyne – og håpet om at 2013 skulle bli et vendepunkt til det bedre, svinner mer og mer.
Den dramatiske utviklingen fremgår av statistikk fra en av Europas viktigste organisasjoner for sivil luftfart, Eurocontrol i Brussel. Gjennom sin «Industry Monitor» følger Eurocontrol måned for måned utviklingen i europeisk luftfart, og den nyeste rapporten (30. april) er en fortsettelse av de dystre tallene for de foregående månedene i år.
Langt etter prognosene
Flytrafikken i Europa utvikler seg tradisjonelt med bunn om vinteren og topp om sommeren, men allerede nå ligger de reelle tallene langt etter prognosene. Riktignok sees en forsiktig vekst i antall passasjerer, men færre flyvninger betyr at flyselskapene har tatt fly ut av trafikken – som følge av de trange tider.
Chartertrafikken (målt i flybevegelser) skiller seg ut ved at den økte med 2,6 prosent fra mars 2012 til mars 2013. Alle andre markedssegmenter falt:
Tradisjonelle flyselskaper ned 5,7 prosent, flyfrakt ned 7,5 prosent – og lavkostselskapene ned 3,2 prosent (disse Eurocontrol-tallene viser flybevegelser innen de 44 land som statistikken omfatter: Eurocontrol Statistical Reference Area – ESRA).
Flyselskapenes driftstall viser antall flypassasjerer (NB! ikke flybevegelser), og ifølge flyselskapsorganisasjonen IATA (International Air Transport Association) øker passasjertrafikken fra februar 2012 til februar 2013 med 0,8 prosent.
Færre, men fullere fly
Som følge av at flyselskapene tok fly ut av produksjon på grunn av manglende etterspørsel, økte kabinfaktoren fra 76,0 prosent i 2011 til 77,4 prosent i 2012. Dette gir tilsvarende positivt utslag finansielt for en presset næring.
I 2012 gikk hele 10 flyselskaper overende, og 2013 blir et kritisk år for en rekke andre. Til og med lavprisselskaper må nå slåss for å klare seg. For å tjene penger må de europeiske flyselskapene satse utenfor Europa. Hele 25 prosent av trafikkveksten, målt i antall passasjerer for selskapene, kommer nå fra trafikk generert via ruter til og fra Europa.
For å sitere generalsekretær Olivier Jankovec i bransjeorganisasjonen for flyplasser, Airports Council International Europe (ACI):
«Vi har nå i realiteten et delt europeisk flytrafikkmarked som beveger seg i to hastigheter. Det ene er innenfor EU og er i klar tilbakegang. Det andre utenfor EU er i sterk vekst og ledes av Russland og Tyrkia. Det er bemerkelsesverdig at det er ekstern trafikk til og fra Europa som vokser, mens problemene internt i Europa slår sterkt negativt ut. Utviklingen er en enorm utfordring både for den daglige drift og enda mer for planlegging og utbygging for mange år fremover.»
Flyplasser rammes hardt
De negative konsekvensene slår sterkt ut på de vel 400 flyplassene med regulær trafikk i Europa. Gjeldsbelastningen har økt fra 48 milliarder euro i 2009 til 61 milliarder euro i dag, selv om flyplassene som sektor har redusert investeringene med opp mot 70 prosent! Mange flyplasser klarer ikke å betjene sin gjeld, og i dag går 48 prosent av disse 400 flyplassene med underskudd, opp fra 41 prosent i 2009.
Vinnerne i den globale trafikkutvikling er, ikke uventet, asiatiske land. ACIs foreløpige tall (26. mars 2013) for trafikken på over 1000 flyplasser verden under ett, viser en passasjervekst på 4,0 prosent i 2012, mens antall flybevegelser var omtrent likt for 2012 og 2011. Av de 1000 flyplassene, stikker fem seg frem med tosifrede veksttall for passasjertrafikken: Istanbul (pluss 20,6 prosent, hjemmebane for fremadstormende Turkish Airlines); Dubai (pluss 13,2 prosent, hjemmebane for fremadstormende Emirates); Jakarta (pluss 12,1 prosent); Bangkok (pluss 10,6 prosent); Singapore (pluss 10,0 prosent). De 32 store europeiske flyselskapene som er medlemmer av AEA (Association of European Airlines) ser tilbake på 2012 som et år med et operativt tap på 1,3 milliarder euro. Hele 17 000 arbeidsplasser i næringen er forsvunnet, gjennom bl.a. store konkurser som ungarske Malev.
På plussiden er en effektiviseringsgevinst: Fly tas ut av trafikk, kostnader reduseres og utnyttelsen av tilbudt kapasitet blir bedre.
Inntil 2009, da finanskrisen for alvor gjorde seg gjeldende, var utviklingen for europeisk luftfart noenlunde bra, og mange hadde trodd at 2011 skulle bli et vendepunkt til det bedre – men 2012-tallene og 2013-tall så langt tyder på det motsatte.
Europeiske utfordringer
I korthet står luftfarten i Europa overfor følgende utfordringer:
- Vedvarende økonomisk krise, nedgang i næringslivet og sterk økning i arbeidsledigheten – med utslag i færre reiser med fly.
- Spesielt 2010 – 2012: Vulkanutbrudd på Island og ekstremt vintervær i flere land i Nord-Europa.
- Et generelt høyere kostnadsnivå enn i andre verdensdeler.
- Luftfartsspesifikke kostnader i Europa: Avgifter både på bakke og i luft høyere enn i andre regioner.
- Næringspolitiske, kostbare rammer i Europa, f.eks. den spesielle skatten på utslipp til luft (CO2-skatt).
- Behov for sterk rasjonalisering av infrastruktur for luftfarten (flyplasser, luftkorridorer, flynavigasjonstjenester).
- Konkurransefortrinn spesielt for luftfart lokalisert i Midt-Østen, det øvrige Asia og etter hvert også Afrika.
Utviklingen har nå tvunget EU til å endre reglene for reduksjon av farlige miljøutslipp, Emission Trading Scheme (ETS), som nå kun gjelder flygning internt i EU og dermed er sterkt begrenset i forhold til EUs mål om at ordningen skulle gjelde all flyging, også til og fra EU. FNs luftfartsorganisasjon ICAO er koblet inn for å finne en global løsning.
Norge – et annerledesland også i luften Over 46 millioner passasjerer reiste via (til eller fra) Avinors lufthavner i 2012. Det er 2 millioner flere enn i 2011 og rekord. «Mens mange europeiske land opplever nedgang eller stagnasjon i passasjertrafikken, nærmer Avinor seg 50 millioner passasjerer i året. Vi bruker nå flere milliarder kroner på å øke kapasiteten for å møte behovene til næringslivet og reisende over hele landet», sa konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor i januar. For mens ACI (Airports Council International) Europe rapporterer om lavkonjunktur, nedgang og stagnasjon i flytrafikken i EU-området, har passasjertrafikken til og fra Avinors lufthavner økt med nærmere 5 prosent. Men Avinor-sjefen advarte mot å tro at den økonomiske krisen ikke kan påvirke utviklingen også i Norge: «Vi ser tegn på utflating i flytrafikken også hos oss», sa han. Utlandstrafikken økte mest i 2012 med 7,2 prosent, men innlandstrafikken økte med 3,3 prosent. Antall flybevegelser har gått opp med 3,5 prosent for Avinor-flyplassene. Dette relativt gode bildet av norsk luftfart bekreftes også av Eurocontrols statistikk for januar og februar 2013. Oslo Gardermoen seiler i statistikken forbi Kastrup København (målt i antall passasjerer), i hovedsak fordi Kastrup hadde en nedgang på 5,8 prosent, mens Oslo holdt stillingen med 0,7 prosent økning. Oslo er nå på 12. plass i Europa, med Kastrup like bak. Arlanda ligger på 16. plass. Blant Europas 50 viktigste flyplasser ligger Flesland som nr. 39 og Stavanger som nr. 45.
Denne artikkelen for Samferdsel bygger på følgende kilder/referanser: |
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen