Du er her

MENINGER

  • DEBATT

    Lastebilene og veikvaliteten: Feil fokus – feil debatt – skjulte motiver?

    «Debatten bør (...) ikke handle om hvem som ødelegger veiene, men om når vi får et veinett som tåler den belastnin­gen myndighetene tillater», skriver Geir A. Mo i dette innlegget.

  • DEBATT

    Nye raske tog aukar dei globale klimagassutsleppa

    I Samferdsel nr. 8 2013 hevdar Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbun­det, at satsing på jernbane vil gje posi­tiv klimaeffekt. Ikkje noko kan vere meir galt når ein tek med all ressursbruk og energibruk i alle former på bane og gjer samanlikningar med buss, lastebil og godsbåtar.

  • DEBATT

    Norge, fjordfergenes rike

    TØI har for litt siden levert rapport 1272/2013: Samfunnsøkonomisk lønn­somhet av ferjeavløsningsprosjek­tene på E39 mellom Stavanger og Trondheim. Ved Harald Minken.

  • LEDER

    Stort og smått å gripe fatt i

    Den nye regjeringen er ikke kommet til dekket bord innen samferdsels­sektoren. Her har den altså mye å gripe fatt i. Likevel, noe av alt som kan sies om de siste åtte årenes Stoltenberg-regjeringer, er at de satte samferdse­len solid på dagsordenen her i landet.

  • DEBATT

    Jernbanen trenger en langsiktig plan – og et umiddelbart krafttak

    «Norge mangler en strategi for jernbanen mellom landsdelene. Den nye regjeringen må sørge for at det utarbeides en offensiv strategi», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget.

  • DEBATT

    «En ubehagelig drosjetur»

    Det skal godt gjøres at det blant 33,4 millioner årlige drosjeturer i Norge ikke skal komme en og annen som er ubehagelig for kunden. (Dessverre er det også en del – langt flere – som er ubehagelig for drosjesjåføren, men det er en annen sak).

  • DEBATT

    Riksveginvesteringer, trafikkarbeid og vegkvalitet

    «Bevilgningene til investeringer i riksve­ger skjer ikke etter fylke, og bør heller ikke gjøre dette» skriver Lars Aksnes i dette debattinnlegget, der han reage­rer på en artikkel i forrige utgave av Samferdsel.

  • LEDER

    Mange bagateller små

    Massevis av tilsynelatende godt lappete veihull i Danmark kontra massevis av åpenbart dårlig lappete veihull i Norge ...

  • KRONIKK

    Norge kan tjene på å gi bompengeordningen avløsning

    • «De norske bompengene har i dag en liten grad av differensiering eller posi­tiv styrende effekt på trafikken. Mye taler for at de har motsatt virkning, slik at prisene blir for høye på enkelte veistrekninger og for lave på deler av det øvrige veinettet, ikke minst i rush­tiden», skriver kronikkforfatteren.
    • I sin argumentasjon for å gi bompen­gesystemet en avløsning, skriver han også: «En generell distansebasert avgift basert på de transportøkono­miske prinsippene, og innført på for eksempel hovedveinettet, ville anta­gelig gi en mer effektiv utnyttelse av veinettet enn hva bompengene gjør, og dessuten ha et potensial for større inntekter.»
  • DEBATT:

    De tomme bilsetene: En stor, ubenyttet transportkapasitet

    Ledige bilpassasjerseter utgjør «den suverent største transportkapasiteten i hele trans­portsystemet», skriver Sigmund Riis i dette innlegget.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS