«Debatten bør (...) ikke handle om hvem som ødelegger veiene, men om når vi får et veinett som tåler den belastningen myndighetene tillater», skriver Geir A. Mo i dette innlegget.
I Samferdsel nr. 8 2013 hevdar Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet, at satsing på jernbane vil gje positiv klimaeffekt. Ikkje noko kan vere meir galt når ein tek med all ressursbruk og energibruk i alle former på bane og gjer samanlikningar med buss, lastebil og godsbåtar.
TØI har for litt siden levert rapport 1272/2013: Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av ferjeavløsningsprosjektene på E39 mellom Stavanger og Trondheim. Ved Harald Minken.
Den nye regjeringen er ikke kommet til dekket bord innen samferdselssektoren. Her har den altså mye å gripe fatt i. Likevel, noe av alt som kan sies om de siste åtte årenes Stoltenberg-regjeringer, er at de satte samferdselen solid på dagsordenen her i landet.
«Norge mangler en strategi for jernbanen mellom landsdelene. Den nye regjeringen må sørge for at det utarbeides en offensiv strategi», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget.
Det skal godt gjøres at det blant 33,4 millioner årlige drosjeturer i Norge ikke skal komme en og annen som er ubehagelig for kunden. (Dessverre er det også en del – langt flere – som er ubehagelig for drosjesjåføren, men det er en annen sak).
«Bevilgningene til investeringer i riksveger skjer ikke etter fylke, og bør heller ikke gjøre dette» skriver Lars Aksnes i dette debattinnlegget, der han reagerer på en artikkel i forrige utgave av Samferdsel.
Massevis av tilsynelatende godt lappete veihull i Danmark kontra massevis av åpenbart dårlig lappete veihull i Norge ...
Ledige bilpassasjerseter utgjør «den suverent største transportkapasiteten i hele transportsystemet», skriver Sigmund Riis i dette innlegget.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern