Du er her

MENINGER

  • INNSPILL - Plusser og minuser ved ulike togkategorier

    Gods- og persontog over lengre strekninger gir størst klimagasskutt

    - Det forholdsvis lave gjennomsnittsbelegget i lokal- og dels IC-trafikken svekker togets energimessige fortrinn, men representerer samtidig en stor mulighet til å få mange flere til å la bilen stå og reise kollektivt, skriver Holger Schlaupitz i dette innspillet.

     

  • Kommentar: Om å reise kollektivt, sykle eller gå...

    Retorikk eller realiteter?

    Om den fremtidige tilveksten i trafikk i våre byområder skal tas kollektivt og mykt, vil det kreve mye av oss – i alle ledd. Kanskje mer enn vi er villige til å yte? Bør retorikken dempes til fordel for hardt og målrettet arbeid?

  • TØI 50 år:

    Sjefen ser fremover

    - Vi kommer til å se nye forskningsmetoder og kanskje nye måter å organisere forskning og innovasjon på, sier TØI-sjefen, Gunnar Lindberg, i forbindelse med TØIs 50-årsjubileum.

  • Leder:

    Et mulig bidrag til et snillere klima

    Eksemplene på dramatiske ødeleggelser som følge av klimaforandringene vokser i antall. De gir den ene påminnelsen etter den andre om hvilken viktig rolle de samlet sett spiller, alle disse menneskene som rundt om i verden arbeider for å stagge den skremmende klimautviklingen.

  • Innspill: Sørlandet–Oslo, ekspressbuss kontra tog

    Bussen er raskere, billigere og bedre for miljøet enn toget

    Stiller sørlendingene seg passivt på perrongen for å vente på en bedre togløsning mellom Sør- og Østlandet, må de stå der lenge. De vil få et mye billigere, raskere og mer miljøvennlig tilbud mye tidligere hvis de heller satser på å oppgradere ekspressbussen.

  • Refleksjoner:

    Den gjør Norge flatere

    Den forventede veksten i persontransporten i og rundt byene våre skal i årene fremover fanges opp av kollektivtrafikk, sykkel og apostlenes hester. Dette er den offisielle politikken for tiden, og den er meget tydelig nedfelt i langtidsplanen, Nasjonal transportplan (NTP) 2014–2023, som Stortinget behandlet i juni i fjor.

  • KOMMENTAR - Helhetlige bymiljøavtaler (HBMA)

    Om å dele ut penger - uten å ta ansvar

    Det er ikke gitt at Helhetlige bymiljøavtaler er et velegnet verktøy i den statlige innsatsen for å oppnå en ønsket areal- og transportutvikling i norske byer, fremholder Arvid Strand i denne kommentaren.

  • LEDER:

    Tog kontra ekspressbuss

    Folk som liker å reise med tog, kan føle seg ille til mote når noen med antatt faglig innsikt minner om hvor mye toget, hele jernbanesystemet her i landet, koster i forhold til hva det smaker. Ikke desto mindre kan slike påminnelser være bra for en fruktbringende debatt.

  • DEBATT

    Pålitelig planarbeid for Ringeriksbane og E16-motorvei?

    Nå kjører Jernbaneverket og Statens vegvesen på med samkjøringen av motorvei og Ringeriksbane over Ringerike.

  • KRONIKK - Ännu ett Stockholmssyndrom?

    Hur trängselavgifterna gick från otänkbara till okontroversiella

    «Effektivitet i transportsektorn kunde knappast väcka engagemang hos väljarna – men det kunde definitivt miljöfrågor,» skriver kronikkforfatteren.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS