Du er her

MENINGER

  • E134 Miljøvegen

    Eit nasjonalt problem som treng korrekt løysing

    Norsk næringsliv bør sjølvsagt ha sikker og forutsigbar transport mellom våre to mest folkerike og mest verdiskapande landsdelar. Effektiv hovudveg vidare til Kontinentet er og sers viktig.

  • Nye EU-topper, nye politiske vurderinger

    Miljø og sosiale hensyn sterkere inn i EUs transportpolitikk

    •  «Mot et bakteppe av vedvarende høy arbeidsledighet og svak økonomisk vekst i mange EU-land vil sosiale hensyn få en langt større plass i transportpolitikken i åra framover,» skriver Olav Grimsbo i dette nærblikket på utviklingen i EU.
    • For dem som fatter transportpolitiske beslutninger i EU ser han en utfordring i «å skille mellom hva som er sosial dumping og hva som er legitim – om enn ubehagelig – lavpriskonkurranse.»
  • Refleksjoner: Den selvkjørende bilen:

    Fra utopi til virkelighet

    Det blir fort store overskrifter når selskaper som Google og Tesla engasjerer seg i noe. Nå dreier det seg mye om selvkjørende biler. Men også de fleste av de andre store bilprodusentene jobber med den saken. I Sverige, for eksempel, gjør Volvo offentlige gater (u)trygge i Göteborg. Men hva er det vi står overfor?

  • Oppgradering av Kolsåsbanen – per minutt, per passasjer eller per kilometer?

    Are Wormnes skriver i siste nummer av Samferdsel at oppgradering av Kolsåsbanen har kostet 725 millioner kroner per spart minutt. Denne sammenlikningen gir ikke et riktig inntrykk av hva samfunnet får igjen for investeringen.

  • Kronikk: For å oppnå reduserte klimautslipp:

    Behov for å tenke nytt om organiseringen av ferjeanbud

    • Dersom vi skal redusere klimautslippene, må store deler av utslippsreduksjonen tas i transportsektoren. Maritim næring kan bidra til at Norge blir lavutslippssamfunn i et 20–30-års perspektiv. Dette krever imidlertid målrettet innsats.
    • Ved å overføre ansvar for ferjesamband fra staten til fylkeskommunene, har man gitt slipp på et effektivt verktøy for innovasjon og næringsutvikling i maritim sektor. Det er derfor behov for innovativ tenkning også rundt måten man organiserer offentlige innkjøp av ferjetjenester på.
  • Leder nr. 9/2014

    Inspirerende sikkerhetskultur

    For den ene og den andre av oss som ønsker å gjøre fremgang, i privatlivet eller arbeidslivet, kan det være nyttig å hente inspirasjon der inspirasjon er å finne. Hva arbeid for en stadig bedre sikkerhetskultur angår, kan mange finne det fruktbringende å se nærmere på hva som har skjedd og skjer i for eksempel oljeindustrien og luftfarten – og i Formel 1, omtalt som «kongeklassen» innenfor banemotorsport.

  • Leder nr. 8/2014

    Hva trikken egentlig koster

    Høsten har budt på en påminnelse om at ikke alt er vel og bra med den faglige og politiske styringen av det offentlig eide og drevne trikkesystemet i Oslo.

  • KRONIKK - Forventninger om flere svar i revidert budsjett til våren:

    Da er det samferdselsministeren som bør bli gravid

    Siv Jensen, finansministeren, sa at det å utarbeide et budsjett, var som å være gravid. Til våren bør det være samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens tur til å bli gravid – og komme med mer konkrete svar i revidert budsjett.

  • KOMMENTAR: Bolig-, areal- og transportplanlegging

    Oppdaterte retningslinjer, men vil de vise seg mer effektive?

    RPR-SAT – de RiksPolitiske Retningslinjene for SAmferdsel og Transport fra 1993 – er revidert. Resultatet ser ut til å være noen nye ord og begreper og en bedre struktur, mens det er smått med nye virkemidler utover signalet om at statlig plan bør vurderes ved viktige samferdselstiltak for å fremme raskere og mer effektive planprosesser.

  • Refleksjoner:

    Ladbar hybrid – et mulig gullegg

    Jeg vil ikke love at jeg aldri mer skal skrive om elbilenes overdrevne privilegier, jeg vil denne gangen heller reflektere litt rundt de gode alternativene til elbilen – spesielt den ladbare hybriden.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS