Norsk næringsliv bør sjølvsagt ha sikker og forutsigbar transport mellom våre to mest folkerike og mest verdiskapande landsdelar. Effektiv hovudveg vidare til Kontinentet er og sers viktig.
Det blir fort store overskrifter når selskaper som Google og Tesla engasjerer seg i noe. Nå dreier det seg mye om selvkjørende biler. Men også de fleste av de andre store bilprodusentene jobber med den saken. I Sverige, for eksempel, gjør Volvo offentlige gater (u)trygge i Göteborg. Men hva er det vi står overfor?
Are Wormnes skriver i siste nummer av Samferdsel at oppgradering av Kolsåsbanen har kostet 725 millioner kroner per spart minutt. Denne sammenlikningen gir ikke et riktig inntrykk av hva samfunnet får igjen for investeringen.
For den ene og den andre av oss som ønsker å gjøre fremgang, i privatlivet eller arbeidslivet, kan det være nyttig å hente inspirasjon der inspirasjon er å finne. Hva arbeid for en stadig bedre sikkerhetskultur angår, kan mange finne det fruktbringende å se nærmere på hva som har skjedd og skjer i for eksempel oljeindustrien og luftfarten – og i Formel 1, omtalt som «kongeklassen» innenfor banemotorsport.
Høsten har budt på en påminnelse om at ikke alt er vel og bra med den faglige og politiske styringen av det offentlig eide og drevne trikkesystemet i Oslo.
Siv Jensen, finansministeren, sa at det å utarbeide et budsjett, var som å være gravid. Til våren bør det være samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens tur til å bli gravid – og komme med mer konkrete svar i revidert budsjett.
RPR-SAT – de RiksPolitiske Retningslinjene for SAmferdsel og Transport fra 1993 – er revidert. Resultatet ser ut til å være noen nye ord og begreper og en bedre struktur, mens det er smått med nye virkemidler utover signalet om at statlig plan bør vurderes ved viktige samferdselstiltak for å fremme raskere og mer effektive planprosesser.
Jeg vil ikke love at jeg aldri mer skal skrive om elbilenes overdrevne privilegier, jeg vil denne gangen heller reflektere litt rundt de gode alternativene til elbilen – spesielt den ladbare hybriden.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern