Du er her

MENINGER

  • Kritikkverdig anskaffelsessystem i Statens vegvesen Vegdirektoratet

    Riksrevisjonen har nylig publisert sin rapport etter å ha undersøkt internkontrollen på anskaffelsesområdet i Statens vegvesen. I rapporten gis Vegvesenet alvorlig kritikk for sin håndtering av anskaffelsesprosessene. Det er i den praktiske utøvelsen det svikter.

  • Norsk luftfart trenger strategi for krisetider

    Trafikken på Avinors lufthavner i første kvartal 2015 viser stagnasjon og tilbakegang. Det gjelder både innland og utland – og charter. For Oslo Lufthavn (OSL) alene er chartersvikten i første kvartal 2015 på hele 24,7 prosent. Her er markedet så godt som i fritt fall!

  • Et farvel til nattoget

    Jeg skal snart igjen reise med nattog over fjellet, for første gang på lenge. Jeg skal gjenoppleve det magiske ved å sovne inn og sove gjennom natten til akkompagnement av toghjulenes rytmiske slag mot skinneskjøtene, der slike fortsatt finnes. Jeg reiste ofte på denne måten i tidligere tider.

  • Leder nr. 4/2015

    Utfordrende cruiseturisme

    Cruiseskipstrafikken til Norge har i årevis budt på muligheter og utfordringer for mange interesser rundt om i landet, private så vel som offentlige. I den grad politiske vurderinger og beslutninger har vært påkrevet i cruisesammenheng, har lokalpolitikere snarere enn politikere på nasjonalt plan vært involvert.

  • NTP mangler dokumentert middel-mål-analyse

    Vi setter stor pris på at NTP-sekretariatets leder, Jan Fredrik Lund, valgte å svare (Samferdsel nr. 3/2015) på vår artikkel (nr. 2/2015) om lite strategisk preg over norsk strategisk vegplanlegging (NTP). Det er et godt utgangspunkt at han innrømmer at NTP-arbeidet har «sine svakheter». Dersom alt hadde vært perfekt, var det ikke mer å diskutere.

  • Et nytt veiselskap med ulønnsomme prosjekter:

    Et eksperiment basert på mistillit

    Regjeringen har i en melding til Stortinget varslet etablering av et nytt utbyggingsselskap for veier. Denne måten å organisere veisektoren på kan vi se som et spennende eksperiment – men samtidig som et utslag av mistillit til dagens politiske system og styringen av etater, i første rekke Statens vegvesen.

  • 6000 p-plasser kan ikke rettferdiggjøre Åsland stasjon

    Follobanen er en 22 km lang planlagt jernbanestrekning mellom Oslo S og Ski. Nesten hele anlegget skal ligge i tunnel. Idet arbeidet er i startfasen, har et forslag om en stasjon inne i fjellet ved Åsland nær grensen mellom Oslo og Ski blitt tatt opp igjen.

  • Debatt - "Superbuss":

    Vegvesenet prioriterer andre hensyn

    Jeg er veldig fornøyd med at artikkelen min, ”Hjelp bussen fram” (Samferdsel nr. 3/2015), har vakt reaksjoner. De fleste reaksjonene har vært at fagfolk gjenkjenner beskrivelsen av Vegvesenets manglende prioritering av bussen.

  • Kommentar til: "Hjelp bussen fram"

    - Vegen må ha tilstrekkelig bredde

  • Et viktig veivalg

    Jeg lærte en gang for lenge siden at den korteste vei mellom to punkter er den rette linje. Nå er det ikke veldig enkelt å legge veier i rette linjer i dette landet, men det går jo likevel an å tilstrebe en kortest mulig vei mellom to eller flere viktige punkter.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS