Riksrevisjonen har nylig publisert sin rapport etter å ha undersøkt internkontrollen på anskaffelsesområdet i Statens vegvesen. I rapporten gis Vegvesenet alvorlig kritikk for sin håndtering av anskaffelsesprosessene. Det er i den praktiske utøvelsen det svikter.
Trafikken på Avinors lufthavner i første kvartal 2015 viser stagnasjon og tilbakegang. Det gjelder både innland og utland – og charter. For Oslo Lufthavn (OSL) alene er chartersvikten i første kvartal 2015 på hele 24,7 prosent. Her er markedet så godt som i fritt fall!
Jeg skal snart igjen reise med nattog over fjellet, for første gang på lenge. Jeg skal gjenoppleve det magiske ved å sovne inn og sove gjennom natten til akkompagnement av toghjulenes rytmiske slag mot skinneskjøtene, der slike fortsatt finnes. Jeg reiste ofte på denne måten i tidligere tider.
Cruiseskipstrafikken til Norge har i årevis budt på muligheter og utfordringer for mange interesser rundt om i landet, private så vel som offentlige. I den grad politiske vurderinger og beslutninger har vært påkrevet i cruisesammenheng, har lokalpolitikere snarere enn politikere på nasjonalt plan vært involvert.
Vi setter stor pris på at NTP-sekretariatets leder, Jan Fredrik Lund, valgte å svare (Samferdsel nr. 3/2015) på vår artikkel (nr. 2/2015) om lite strategisk preg over norsk strategisk vegplanlegging (NTP). Det er et godt utgangspunkt at han innrømmer at NTP-arbeidet har «sine svakheter». Dersom alt hadde vært perfekt, var det ikke mer å diskutere.
Regjeringen har i en melding til Stortinget varslet etablering av et nytt utbyggingsselskap for veier. Denne måten å organisere veisektoren på kan vi se som et spennende eksperiment – men samtidig som et utslag av mistillit til dagens politiske system og styringen av etater, i første rekke Statens vegvesen.
Follobanen er en 22 km lang planlagt jernbanestrekning mellom Oslo S og Ski. Nesten hele anlegget skal ligge i tunnel. Idet arbeidet er i startfasen, har et forslag om en stasjon inne i fjellet ved Åsland nær grensen mellom Oslo og Ski blitt tatt opp igjen.
Jeg er veldig fornøyd med at artikkelen min, ”Hjelp bussen fram” (Samferdsel nr. 3/2015), har vakt reaksjoner. De fleste reaksjonene har vært at fagfolk gjenkjenner beskrivelsen av Vegvesenets manglende prioritering av bussen.
Jeg lærte en gang for lenge siden at den korteste vei mellom to punkter er den rette linje. Nå er det ikke veldig enkelt å legge veier i rette linjer i dette landet, men det går jo likevel an å tilstrebe en kortest mulig vei mellom to eller flere viktige punkter.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern