Eva Solvi i Statens vegvesen Sør-Trøndelag forklarer på sin side sin organisasjons skepsis til midtstilt kollektivfelt i Trondheim.
Det er lammende for arbeidet med å realisere Superbuss
Solvis reaksjon eksemplifiserer godt det som er mitt hovedpoeng: Stilt overfor konkrete valg, velger vegvesenet bort bussen og lar andre hensyn få rangen. Det er trolig både et kultur- og organiseringsproblem.
I tillegg synliggjør Solvi en annen utfordring i arbeidet med Superbuss i Trondheim. Politikerne ønsker en midtstilt løsning, mens Solvis avdeling produserer motforestillinger. Det er lammende for arbeidet med å realisere Superbuss.
Jeg ønsker meg et vegvesen som aksepterer de politiske føringene, leter etter de smarte løsningene, bruker kompetansen sin og bidrar til å realisere en Superbuss-løsning. Det er nødvendig for å nå Stortingets og vegvesenets miljømål.
Fylkesutvalget i Sør-Trøndelag ba i januar om at midtstilt trasé skulle legges til grunn for planleggingen, og påpekte – som Solvi – at veibredden ikke tillater at alle behov imøtekommes. I vedtaket fastslår fylkesutvalget at ”Løsningene som velges i disse gatene må tilpasses disse forutsetningene, samtidig som totalløsningen må bli så enhetlig som mulig.”
Jeg ber ikke om mer enn at veivesenet tar det samme konstruktive utgangspunktet. For løsningene finnes.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen