LEDER: Oljeprisnedturen har gitt Norge en solid påminnelse om en gammel visdom – den som poengterer verdien av å ha et mangslungent næringsliv.
Hvis en kan bygge ut de sentrumsnære Rønvikjordene i Bodø, vil det være «svært ulønnsomt» å flytte lufthavnen 900 meter for å frigjøre arealer.
Det sies at nordmenn er født med ski på bena. Kanskje burde de heller vært født med pigger under føttene. Foto: F. Dahl
LEDER: Tenk om ledende politikere her i landet hadde lagt mer vekt på å få vinterfortauer ryddet for snø og hålke…
DEBATT: Er den realistisk eller ikke – den nasjonale målsettingen om mer sykling? Arvid Strand holder liv debatten etter at hans innlegg her på nettstedet 12. januar ble kommentert 10. mars i år av Vegdirektoratets Tanja Loftsgarden og Alberte Ruud.
Arvid Strand skriver i en kommentar 12/1 2016 på nettstedet Samferdsel at det nasjonale målet om økt sykkelandel er for ambisiøst, og at det er lite realistisk å nå målet om 8 prosent sykkelandel i 2023. Vi mener det er nødvendig å nyansere bildet, og ønsker å vise til erfaringer som viser at det nytter å satse på sykkel.
«Det delingsøkonomien først og fremst dreier seg om, er aktiviteter hvor tingenes ledige kapasitet utnyttes. Da slipper mange å eie, de kan heller bytte og leie», skriver kronikkforfatterne.
Det høres jo helt fantastisk ut: I løpet av neste transportplanperiode (2018-2029) er transportetatene blitt enige om at det bør bygges ekspressveier for syklister for 7,8 milliarder kroner i landets ni største byområder.
«Allerede for 25 år siden begynte USA å sakke akterut», skriver Rune Elvik når han her kommenterer den ikke helt gode trafikksikkerheten i USA.
Aftenpostens Ingvild Berg presenterte 16/2 2016 noen gode råd til dem som vil ha sine meninger presentert som debattinnlegg i avisen eller på nettet. Samferdsel gir sin tilslutning til hennes gode råd og serverer her en noe redigert versjon:
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern