Du er her

MENINGER

  • Ny bylogistikk kan bidra til bedre byliv

    Byrådet i Oslo sin visjon om «Bilfritt byliv» bør drøftes i et helhetlig perspektiv, der også varelevering og godstransport hører med. Hittil har fokus vært på kollektivreisende, syklister og gående.

  • Leder:

    Trikkens minuser og plusser

    De skriver provoserende og treffer ikke i alle henseender blink, de tre TØI-forskerne som i et debattinnlegg, som ble publisert her på Samferdsels nettsted 19. oktober, hakker løs på en mulig utvidelse av trikkesystemet i Oslo.

  • Noen råd til dem som vil teste selvkjørende biler

    Interessert i å teste selvkjørende kjøretøy på offentlig veg? Artikkelforfatteren fastslår at det i så fall ikke vil være bare-bare å sette i gang.

  • Jernbanereformen og andre saker:

    Mangelfullt utredet

    Jernbanereformen, det nye veiselskapet, flypassasjeravgiften … Disse er ifølge kronikkforfatterne eksempler på saker som ble mangelfullt utredet på forhånd, saker som viser at det kan være fornuftig å få inn bestemmelser om krav til Regulatory Impact Assessment (RIA) i norsk lovverk.

  • Vi kan bli kvitt alle dødsfall i trafikken, men …

    «Det er enkelt å støtte Nullvisjonen», skriver Rune Elvik i denne kommentaren. «Men hva betyr den mer konkret for hvordan vi arbeider for bedre trafikksikkerhet?»

  • En sporvogn til besvær

    Trikk er smart, hvis den er støyfri, i separate traséer og trygg for andre. Men slik trikk har vi aldri bygd i Oslo, og vår spådom er at man heller ikke kommer til å gjøre det.

  • Dahls notater ...

    Dansk sykkelskilt

    I visse kryss i Danmark kan syklister nå lovlig svinge til høyre mot rødt lys. Kryssene er skiltet for slik unntaksvis fremferd. Unntaksvis … i Danmark, altså. I Norge synes tilsvarende skilting unødvendig, her kjører syklister mot rødt uansett.

    Illustrasjon: Vejdirektoratet

  • Tunge kjøretøy og trafikkulykker:

    Hva som gjør at det går bra

    «Hva ville skjedd om aktører med innflytelse på trafikksikkerheten spurte hvordan de kan hjelpe sjåføren til å lykkes?» spør Per Andreas Langeland i denne kommentaren. Og han gir noen svar.

  • Nullvekstmålet krever bedre måling av gå- og sykkelandel

    Nullvekstmålet er ambisiøst, og for å vite om vi er på riktig spor, trenger vi gode metoder for å beregne andelen som reiser med forskjellige framkomstmidler. Spesielt utfordrende er det å gi slike tall for gående og syklende. 

  • Lite nytt om trafikksikkerhet

    30. september la regjeringen fram den første stortingsmeldingen om trafikksikkerhet på 30 år. Arbeidet med stortingsmeldingen har pågått siden våren 2015, og mange har sett fram til den. Men det er lite nytt om trafikksikkerhet i den. Selvskryt er det derimot rikelig av.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS