Du er her

CO2-fond gjør susen

På Erna Solbergs "top level"-konferanse om klimatiltak i transportsektoren den 21. april brukte de tiden til å kosesnakke om elbil-politikken og visjoner langt fram i tid, mens de nære tiltakene som virkelig bidrar stort sett ikke var nevnt.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Debatt. vignettFoto. LastebilerHederlige unntak kom fra Kristin Skogen Lund og Torbjørn Johannson.

 

Dette kan vi få til innen 5 år hvis regjeringen inngår avtale med næringslivet om opprettelse av et CO2-fond etter modell av NOx-fondet

70 000 lastebiler i Norge slipper ut nærmere 4 mill. tonn CO2 eller 40 % av utslipp fra all landtransport. Ved hjelp av Euro VI-motorer og HVO biodiesel kan CO2- og NOx-utslippene reduseres med 80 %. Dette kan vi få til innen 5 år hvis regjeringen inngår avtale med næringslivet om opprettelse av et CO2-fond etter modell av NOx-fondet.

Mot å slippe CO2-avgiften på dieselen og heller betale den til fondet, gir det nærmere 700 millioner kroner til en midlertidig hjelp til bileiere og distributører av drivstoff. Da kan vi få et landsomfattende nett av energistasjoner som leverer HVO, el, hydrogen og biogass.

Til sammen er dette et virkemiddel som gir bedre effekt mangfoldige ganger til en brøkdel av prisen sammenlignet med el-bilpolitikken. Den koster staten fire mrd. kroner.

Møt opp på lanseringen av CO2-fondet

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS