Du er her

Et diesel-skudd i blinde

I dag, 17. januar 2017, har Oslo for første gang gjort det forbudt for dem som kjører dieselbiler å bruke dem på kommunale veier i Oslo på grunn av en forventet høy forurensning av Oslo-luften. Dette ligner det komplette vanvidd, tenker jeg.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Dette er et forbud som ikke kan håndheves. Det er antagelig myntet på matpakkekjørerne, men hvem er de? Alle andre (nesten) får dispensasjon – de som bruker bilen i næring, må yte service eller levere varer, de som er bevegelseshemmet og kan bevise det, drosjer – nesten alle som faktisk må bruke bilene sine for å holde seg selv og Oslo-hjulene i gang …

De kan i det hele tatt ikke håndheve det forbudet de har innført på noen annen måte enn at trusselen om forelegg i seg selv skremmer lovlydige sjeler til heller å holde seg og bilene sine hjemme

Forbudet gjelder på kommunale veier. Men hvem vet hvilke veier som er kommunale og hvilke som ikke er det? OK – ringveiene er riksveier og dermed unntatt fra forbudet. Men bor du i Oslo 200 meter fra Ring 3 og skal til en avtale i Hamar eller Lillestrøm, risikerer du forelegg på 1500 kroner for å kjøre 200 meter på en kommunal veistump frem til riksveien.

Dette er jo ganske så tullete.

Men så må det jo også sies at risikoen for å få det forelegget som gjør oss 1500 kroner fattigere, er heller liten.

Det er politiet og Statens vegvesens folk som ifølge Oslo kommunes samferdselsetat skal påse at alle som kjører fra en riksvei over på en kommunal vei blir tatt og straffet med et forelegg. Hvordan skal de gjøre det? De har kanskje til og med andre viktige oppgaver å sysselsette seg med? Politiet sier til NRK at denne oppgaven ikke er noe det vil prioritere.

Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Hun sitter med ansvaret for dette forbudet. Hensikten er god, men måten å gjennomføre det på kan ikke sies å være annet enn et panikkskudd i blinde – og det skuddet treffer mange som har kjøpt sine dieselbiler etter anbefaling fra myndighetene. Det ble kjøpt veldig mange dieselbiler etter avgiftsomleggingen i 2007, en avgiftsforandring som var ment å være et skritt i grønn retning.

I dag er forbudet iverksatt. De som skal skille diesel fra bensin og skrive ut forelegg kan ikke stanse folk og biler midt i en bygate. Det vil skape trafikkaos. De kan ikke ha folk utplassert ved hver eneste avkjøring fra en riksvei til en kommunal vei, der finnes det heller ikke noen steder å trekke dieselbilene til side uten at det skaper kaos. De kan i det hele tatt ikke håndheve det forbudet de har innført på noen annen måte enn at trusselen om forelegg i seg selv skremmer lovlydige sjeler til heller å holde seg og bilene sine hjemme, eller å satse på en plass på en bane eller buss som allerede, på vanlige arbeidsdager, er stappfulle, og mer enn det.

Min tillit til Oslos folkevalgte blir etter dette sterkt og varig svekket uansett hvordan luftkvaliteten blir. Forbud som ikke kan håndheves, er ikke bra for noen.

Hvis det er biltrafikken som gjør Oslo-luften helseskadelig, så må biltrafikken fjernes når luftkvaliteten er truet. Da må vi få svar på to spørsmål:

  1. Hvilke deler av trafikken er det som gjør luften helseskadelig?
  2. Kan vi klare oss uten trafikken?

Jeg lar spørsmålene, og svarene, henge i luften.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS