LITT AV HVERT: Regjeringen søker hjelp fra et ekspertutvalg for på smart vis å kunne ta i bruk ny teknologi i fremtidige transportløsninger.
Sveriges infrastrukturminister presenterte en ny svensk nasjonal transportplan i begynnelsen av juni. Planen er stor, for en svensk minister, og har vokst mye siden forrige plan. Den nye planen inneholder en stor satsing på vedlikehold av jernbane og de første skritt mot et lyntognett i Sverige.
Intelligente Transport Systemer (ITS) har utviklet seg til «en viktig driver for sikrere, renere og smartere transport», skriver kronikkforfatteren. Han poengterer at årets ITS World Congress, som skal holdes i København, faller sammen med «tidenes satsning på ITS i Norge» og foreslår at Norge søker om å bli vertskap for en ITS-verdenskongress i 2025.
Det har lenge vært kjent at de skal være blå, som de gamle, og i ettermiddag ble det offentliggjort at den spanske leverandøren CAF høyst sannsynlig vinner konkurransen om å få levere dem, Oslos fremtidige trikker.
LITT AV HVERT: Gående, syklende, bilister … folk skal helst tenke seg ekstra om før de krysser jernbanespor. I morgen – torsdag 7. juni – benytter jernbanefolk rundt om i verden årets utgave av «Den internasjonale planovergangsdagen» til å minne om dette.
«Hvis alle pendlerne hadde satt seg bak rattet i hver sin bil hver morgen, hadde det tilsvart en saktegående bilkø fra Oslo til Trondheim – og det i tillegg til alle bilene som allerede finnes på veiene!», skriver togoperatøren NSB.
Vel, men hva hvis de over natten gjorde seg til togpendlere, alle disse bilfolkene?
Foto: F. Dahl
«Etter mitt syn finnes det for mye penger blant offentlige bestillere», skriver Arvid Strand i dette innlegget. «De ansatte kan kjøpe seg fri fra arbeid de kunne gjort selv.»
Selv ikke en storstilet europeisk satsing på jernbane har ført til gjennombrudd for tog som foretrukket transportmiddel.
LITT AV HVERT: Gjennom mange år har det vært mye snakk om å få gods over fra vei til jernbane, dessuten noen tilløp til handling for å få snakket omsatt i praksis. Nå ser Samferdselsdepartementet tiden moden for nok et slag for å få fart i saken.
«Politikere på Stortinget synes å mangle inngående kunnskaper om Ringeriksbanen», skriver Jørn Hanssen i dette innlegget. På vegne av MiljøRett §112 mener han at «det vil være anstendig av politikerne å utsette dette svært kostnadsdrivende og miljøødeleggende jernbaneprosjektet.»
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern