LITT AV HVERT: Vekst i antall personreiser med tog og buss, slit med persontogpunktligheten og godstogvirksomheten – dette er noen av stikkordene for NSBs tilbakeblikk på 2017.
LITT AV HVERT: Et offentliggjort forslag til reguleringsplan for den påtenkte jernbanestrekningen Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss og en mulig ny Europavei langs noe av strekningen gir et detaljert innblikk i hva som er på gang.
LITT AV HVERT: Jernbanedirektoratet er i gang med et utredningsarbeid som skal medføre at spørsmålet om en ny jernbane fra Fauske til Tromsø via Narvik skal sendes ut på høring i mai 2019.
I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.
LITT AV HVERT: At toget ikke går helt som planlagt, er et fenomen som kan ramme den jevne kvinne og mann – og en samferdselsminister.
Norge trenger sterkere virkemidler som gjør at statlig jernbanesatsing får større samfunnsnytte, fremholder kronikkforfatteren. I så henseende fremstår avtaler mellom staten og kommuner/regioner som et interessant virkemiddel, mener han.
Raske togforbindelser mellom hovedsteder som ligger nær hverandre er en selvfølge i de fleste land, men dessverre ikke i Norden.
LITT AV HVERT: En omfattende modernisering av jernbanen Stockholm–Oslo, med en maks tre timers togreisetid mellom byene som gevinst, er blant det som foreslås i sluttrapporten fra en studie i regi av det svenske Trafikverket.
Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.
LITT AV HVERT: En nedbygging av skilleveggen mellom den statlige eieren av jernbanenettverket, Network Rail, og private togoperatører er blant det den britiske regjeringen går inn for i et nytt strategidokument.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern