Du er her

På skinner

  • Plusser og minuser for NSB

    LITT AV HVERT: Vekst i antall personreiser med tog og buss, slit med persontogpunktligheten og godstogvirksomheten – dette er noen av stikkordene for NSBs tilbakeblikk på 2017.

  • Nytt innblikk i jernbane og vei Sandvika–Hønefoss

    LITT AV HVERT: Et offentliggjort forslag til reguleringsplan for den påtenkte jernbanestrekningen Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss og en mulig ny Europavei langs noe av strekningen gir et detaljert innblikk i hva som er på gang.

     

  • Høring neste år om mer jernbane i nord

    LITT AV HVERT: Jernbanedirektoratet er i gang med et utredningsarbeid som skal medføre at spørsmålet om en ny jernbane fra Fauske til Tromsø via Narvik skal sendes ut på høring i mai 2019.

  • OECD: Ros og ris til norsk transportpolitikk

    I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.

  • En uteblitt togreise – og et motorstopp

    LITT AV HVERT: At toget ikke går helt som planlagt, er et fenomen som kan ramme den jevne kvinne og mann – og en samferdselsminister.

  • Jernbane og arealpolitikk:

    Større forpliktelser mellom stat og kommuner

    Norge trenger sterkere virkemidler som gjør at statlig jernbanesatsing får større samfunnsnytte, fremholder kronikkforfatteren. I så henseende fremstår avtaler mellom staten og kommuner/regioner som et interessant virkemiddel, mener han.

  • Norsk-svensk dobbeltspor åpner nye muligheter

    Raske togforbindelser mellom hovedsteder som ligger nær hverandre er en selvfølge i de fleste land, men dessverre ikke i Norden. 

  • Stockholm-Oslo, kanskje en tre timers togreise

    LITT AV HVERT: En omfattende modernisering av jernbanen Stockholm–Oslo, med en maks tre timers togreisetid mellom byene som gevinst, er blant det som foreslås i sluttrapporten fra en studie i regi av det svenske Trafikverket.

  • Mer gods på sjø og bane

    Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

  • Nyordning i britisk jernbane

    LITT AV HVERT: En nedbygging av skilleveggen mellom den statlige eieren av jernbanenettverket, Network Rail, og private togoperatører er blant det den britiske regjeringen går inn for i et nytt strategidokument.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS