Mange mennesker rundt om i landet – ikke minst folk i berørte fagmiljøer – satt klare til å lese da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag offentliggjorde regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018–2029.
Med tanke på smart bruk av ny teknologi i transportsektoren, søker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen råd fra en nyetablert gruppe fagfolk fra ulike miljøer.
Fra sitt svenske hjemmemarked vet Crister Fritzson, sjefen i den statlige togoperatøren SJ, hva togkonkurranse innebærer. Nå sier han seg klar til å bruke sin konkurranseerfaring på et bredere geografisk plan – ved å satse i Norge.
Går det som regjeringen ønsker, vil det i årene fremover bli satset store offentlige penger på den norske jernbanen, det vil si sporene og selve togtrafikken. Dette er et godt eller ikke godt budskap å motta, avhengig av ørene som lytter.
Sent i februar løp høringsfristen for neste utbyggingstrinn av Bybanen i Bergen ut. På mange måter markerer det begynnelsen på selve prosjekteringen og igangsettelsen av det som skal bli en helt ny lettbanelinje i Bergen.
Det er ikkje berre Trump som støttar seg til såkalla alternative fakta. Det har Samferdsledepartementet, som eig NSB, gjort gjennom tiår med utruleg effekt.
Sterkt voksende fraktvolumer, mye mer veitransport, kraftig vekst i flypassasjertrafikken … International Transport Forum (ITF), der Norge er blant deltagerne, ser noen utviklingstrekk som kan forhindre at målene i klimaavtalen fra Paris blir nådd
T-banen i Oslo har ikke hatt en god uke. Det begynte med signalfeil allerede på søndag og har fortsatt jevnt og trutt med diverse problemer hver eneste dag.
Tromsbane-konseptet innebærer enorme fordeler for klima og miljø, med sterk reduksjon av de helse-, ulykkes-, økonomi- og trafikkmessige belastninger som ledsager godstrafikk på vei.
Den viser seg å være mer komplisert enn regjeringen så for seg, den lenge påtenkte og mye omtalte jernbanereformen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern