Du er her

På skinner

  • Leder nr. 8 / 2015:

    Togreisens virkelige pris

    Det finnes noen krefter – blant dem en håndfull godt voksne herrer – som gjør hyppige forsøk på å overbevise andre om at jernbanen her i landet koster samfunnet mye mer enn den smaker. Det er bra at slike krefter finnes.

  • Jernbane på villspor

    I tiår har politikere snakket om at en stor andel av varetransporten kan flyttes fra vei til jernbane og båt. De har tatt feil!

  • Øydeleggjande jernbanevern

    Direktør i TØI, Gunnar Lindberg skriv i Samferdsel nr. 7/2015 at det er på tide at vi droppar snakket om overføring frå veg til bane og sjø og heller fokuserer på å gjere alle transportformer meir klimavenlege. Er det sikkert at vi skal trekkje med alle transportformene i det vidare miljøarbeidet? Meinar Lindberg at miljøanalysene skal gjennomførast sektorvis slik at vi slepp å ta grep på tvers av sektorgrensene?

  • #Ruter svarer Samferdsel:

    Mye blir vurdert før holdeplasser nedlegges

    Samferdsel utbasunerer på lederplass i siste utgave at Ruter skyver folket fra seg ved å legge ned fem holdeplasser. Ruter lurer på om Samferdsel har rådført seg med forskerne på TØI før de kom med denne uttalelsen.

  • Fornebubane = Ringeriksbane

    Dette er et forslag til hvordan to store infrastrukturprosjekter kan bli til ett. Undertegnede har ingeniør-bakgrunn utenom jernbane og infrastruktur og ønsker å bidra med et konstruktivt innspill.

  • Stor tro på mer bane i Oslo

    To nye jernbanetunneler, en ny metrotunnel, to nye trikkelinjer … Går det som sentrale aktører innen kollektivtransporten ser for seg utviklingen frem til 2060, vil hovedstadsområdet bli åsted for en omfattende banesatsing.

  • Oslo - Stockholm på 4,5 timer

    Et mer konkurransedyktig tog

    - Dette er en merkedag for togtrafikken mellom Norge og Sverige! konstaterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

  • Terminal-konkurranse

    Mer konkurranse skal sørge for bedre tjenester på godsterminalene og mer gods på bane. På oppdrag fra Samferdselsdepartementet åpner nå Jernbaneverket for konkurranse på terminalene i Stavanger og Trondheim.

  • Leder nr. 5/2015

    Med tiden kommer svarene

  • Regjeringen er på rett spor

    Regjeringen fortsetter sitt arbeid med å reformere den norske transportsektoren. Etter å ha foreslått et utbyggingsselskap for vei, har den nå tatt for seg også jernbanesektoren.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS