Du er her

På skinner

  • DEBATT:

    Tog for høg fart er miljøvennleg og lønsamt

    I Samferdsel nr. 1 i år har Frode Hammer og Idar Mo tilsvar på mitt innlegg i nr. 10 – 2013. Då det er klåre feil i framstillingane deira, vil eg kome med dette tillegget.

  • DEBATT:

    Trikken skal frem!

    I Samferdsel nr. 1, 2014 gjør Lederen rede for negative konsekvenser ved fjerning av parkeringsplasser i Thereses gate. Under tittelen «Trikken skal frem, men…», argumenteres det for at et slikt tiltak vil forverre situasjonen for næringsdrivende, lokalmiljøet og for folk som bor nær Thereses gate. Lederen stiller seg tvilende til argumentene som er benyttet for å gjennomføre tiltaket. På bakgrunn av dette ser prosjektledelsen i Kraftfulle fremkommelighetstiltak det som nødvendig å klargjøre bakgrunnen for at parkeringsplassene er fjernet.

  • DEBATT:

    Skrinlegg Ringeriksbanen, velg Ringbanen

    Tanken om kortere reisetid til Bergen med Ringeriksbanen er besnærende. Partiene H og Frp vil vise handlekraft. Ap applauderer. V og SV tror på et godt miljøtiltak. Er virkeligheten så enkel?

  • DEBATT:

    Transport-hokuspokus

    I Samferdsel 10/2013, under overskifta «Idar Mo sin transport-hokuspokus», tek journalist Tormod E. Eitrheim til orde for ei storstilt sat­sing på høgfartsbaner (HSR). Eitrheim syner til alle gode røynsler med HSR på kontinentet og hevdar at HSR vil stela store marknadsdelar frå flytrafikken. Difor er HSR eit godt miljøtiltak. Mon det.

  • DEBATT:

    Lyntog har inga stor framtid

    «I Samferdsel nr. 10, 2013 meinar journalist Tormod E. Eitrheim at eg driv med transporthokuspokus når eg kjem fram til at lyntog brukar mykje energi og ikkje er økonomiske i høve til fly og ekspressbuss», skriver Idar Mo i dette innlegget, der han tar til motmæle mot Eitrheim.

  • Familiebånd og lokal tilhørighet motiverer langpendlerne

    Mangel på passende arbeid nær boligen, lokal tilhørighet til bostedet og hensynet til familien er de viktigste grunnene til at folk velger å flytte så langt fra jobben at de blir langpend­lere, eller at de velger å bli boende langt fra jobben til tross for den lange reiseveien.

  • DEBATT

    Nye raske tog aukar dei globale klimagassutsleppa

    I Samferdsel nr. 8 2013 hevdar Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbun­det, at satsing på jernbane vil gje posi­tiv klimaeffekt. Ikkje noko kan vere meir galt når ein tek med all ressursbruk og energibruk i alle former på bane og gjer samanlikningar med buss, lastebil og godsbåtar.

  • DEBATT

    Jernbanen trenger en langsiktig plan – og et umiddelbart krafttak

    «Norge mangler en strategi for jernbanen mellom landsdelene. Den nye regjeringen må sørge for at det utarbeides en offensiv strategi», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget.

  • KRONIKK - REGJERINGENS NTP-SATSING PÅ KOLLEKTIVTRANSPORTEN

    Mye til den som gjør lite

     «Kanskje en passende interessevekkende, tabloid overskrift kan være: Jernbanen tar seg av 10 prosent av de kollektivt reisende, men tilbys av staten omlag 80 prosent av de ressursene staten vil gå inn med i utviklingen av kollektivtransporten på land», skriver kronikkforfatteren. Han synes ikke overbevist om at dette er en fornuftig satsing.

  • DEBATT

    Sammenslåing av JBV og NSB – en kommentar

    Lasse Fridstrøm har i kronikken i Samferdsel nr. 3/2013 en drøfting av Senterpartiets forslag om å slå sammen Jernbaneverket, Flytoget og NSB. Denne saken har mange sider, som alle kan begrunnes faglig. Undertegnede ønsker her å redegjøre for noen alternative argumen­ter til saken.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS