Du er her

På skinner

  • Geir Isaksen konsernsjef i NSB

    NSB-sjefens klare budskap

    Slik foregår det

    Spørsmål og svar pr. e-post.
    Den spurte tilbys å bruke opptil tre ganger så stor plass som spørreren, og blir ikke fulgt opp med avklarende spørsmål

  • NÆRBLIKK

    Nei til lyntog, JA til annen infrastruktur

    «Vi bør ikke bygge høyhastighetsbaner mellom store norske byer,» skriver pro­fessor Steinar Strøm i dette nærblikket, der han fremholder at «vi bør satse på investeringer i veg og bane i områder hvor folk flest bor.»

  • KRONIKK

    Den veldig viktige, men ikke veldig lønnsomme logistikknæringen

    Byggevarer, medisiner, bøker, mat og drikke… logistikknæringen forsyner norske husholdninger og industribedrif­ter med «alle varer de trenger», fastslår kronikkforfatterne. De poengterer at næringen nå for første gang er kartlagt på en måte «som gir et begrep om reelle hovedstørrelser, eierskap, nøkkel­tall og samfunnsbidrag».

  • Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa:

    Ingen klar bane for lyntog til København

    Slik foregår det

    Spørsmål og svar pr. e-post.
    Den spurte tilbys å bruke opptil tre ganger så stor plass som spørreren, og blir ikke fulgt opp med avklarende spørsmål

  • DEBATT

    Høyhastighetstog i et skandinavisk planperspektiv

    «For Norge handler utbygging av høyhas­tighetstog om hvorvidt vi evner å bli en integrert del av det europeiske transportsys­temet,» skriver Floire Nathanal Daub i dette innlegget.

  • Lynrask togtrafikk: Stykkevis og delt til kontinentet

    Korte strekninger av de hundretalls kilometer jernbane som må til for å eta­blere en lyntogforbindelse mellom Oslo og Kontinentet, er allerede enten på plass eller i ferd med å bli lagt. Men om de vil bli knyttet sammen for å betjene et lyntogprosjekt, og i tilfelle når, er et åpent spørsmål

  • Åpning for tettere godstogforbindelser med Europa

    Norge kan vinne på å delta i utvalget som skal styre den trans-europeiske jernbanekorridoren Stockholm–Palermo, mener artikkelforfatterne. De ser også at Norge kan gjøre godstransporten mer miljøvennlig ved å investere i korri­dorutvikling både i og utenfor Norge.

  • KRONIKK

    Hvis Norden tenkte stort om infrastruktur ….

    Hvis ikke vi sammen – i Danmark, Sverige, Norge og Finland, i Den nor­diske Triangel og i STRING – kan få nogle større perspektiver i infrastruk­turplanlægningen i Norden og få den til at række ud over både de nationale grænser og de nationale regnskaber, så taber vi kampen om udviklingen i Europa,» skriver Jacob Vestergaard i denne kronikken.

  • Tog med høy frekvens og god fart Oslo-København: Større markedspotensial enn lyntog

    På strekningen Oslo–Göteborg–Køben­havn kan et tog med en toppfart på 250 km/t i mange henseender gjøre mer nytte for seg enn et reelt høyhastighets­tog med en toppfart på 350 km/t, frem­går det av denne artikkelen

  • Debatt

    Blir en intercity-forbindelse Bergen-Stavanger utredet?

    Et intercity-tog som tar en time og 15 minut­ter fra Bergen til Stavanger vil revolusjonere bosettingsmønsteret og pendlingsmuligheten for en million mennesker og vil dermed styrke regionens attraktivitet og sikre tilgangen på kvalifisert arbeidskraft. En slik utvikling vil være med på å øke verdiskapingen for hele Norge. Blir denne muligheten nå tilstrekkelig utredet?

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS