Slik foregår det
Spørsmål og svar pr. e-post.
Den spurte tilbys å bruke opptil tre ganger så stor plass som spørreren, og blir ikke fulgt opp med avklarende spørsmål
«Vi bør ikke bygge høyhastighetsbaner mellom store norske byer,» skriver professor Steinar Strøm i dette nærblikket, der han fremholder at «vi bør satse på investeringer i veg og bane i områder hvor folk flest bor.»
Byggevarer, medisiner, bøker, mat og drikke… logistikknæringen forsyner norske husholdninger og industribedrifter med «alle varer de trenger», fastslår kronikkforfatterne. De poengterer at næringen nå for første gang er kartlagt på en måte «som gir et begrep om reelle hovedstørrelser, eierskap, nøkkeltall og samfunnsbidrag».
Slik foregår det
Spørsmål og svar pr. e-post.
Den spurte tilbys å bruke opptil tre ganger så stor plass som spørreren, og blir ikke fulgt opp med avklarende spørsmål
«For Norge handler utbygging av høyhastighetstog om hvorvidt vi evner å bli en integrert del av det europeiske transportsystemet,» skriver Floire Nathanal Daub i dette innlegget.
Korte strekninger av de hundretalls kilometer jernbane som må til for å etablere en lyntogforbindelse mellom Oslo og Kontinentet, er allerede enten på plass eller i ferd med å bli lagt. Men om de vil bli knyttet sammen for å betjene et lyntogprosjekt, og i tilfelle når, er et åpent spørsmål
Norge kan vinne på å delta i utvalget som skal styre den trans-europeiske jernbanekorridoren Stockholm–Palermo, mener artikkelforfatterne. De ser også at Norge kan gjøre godstransporten mer miljøvennlig ved å investere i korridorutvikling både i og utenfor Norge.
Hvis ikke vi sammen – i Danmark, Sverige, Norge og Finland, i Den nordiske Triangel og i STRING – kan få nogle større perspektiver i infrastrukturplanlægningen i Norden og få den til at række ud over både de nationale grænser og de nationale regnskaber, så taber vi kampen om udviklingen i Europa,» skriver Jacob Vestergaard i denne kronikken.
På strekningen Oslo–Göteborg–København kan et tog med en toppfart på 250 km/t i mange henseender gjøre mer nytte for seg enn et reelt høyhastighetstog med en toppfart på 350 km/t, fremgår det av denne artikkelen
Et intercity-tog som tar en time og 15 minutter fra Bergen til Stavanger vil revolusjonere bosettingsmønsteret og pendlingsmuligheten for en million mennesker og vil dermed styrke regionens attraktivitet og sikre tilgangen på kvalifisert arbeidskraft. En slik utvikling vil være med på å øke verdiskapingen for hele Norge. Blir denne muligheten nå tilstrekkelig utredet?
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern