Det er mange motiver for å styrke jernbanen. Utfordringen er at ulike formål ikke nødvendigvis kan kombineres i én og samme strategi. Kan for eksempel målsettingene om lyntog og intercity-tog kombineres i et felles løft?
Containertransporter med jernbane tar vel halvparten av godset på viktige nasjonale forbindelser som Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim.
Ringeriksbanen, den som kan gjøre Bergensbanen kortere og raskere, er ingen nyhet. Den har ligget der i årevis, på papiret, uten å bli virkeliggjort. Men i de siste par ukene har den fått et lite oppmerksomhetsløft.
Mens Norge diskuterer argumenter for og i mot bygging av høyhastighetsbaner, får landet en påminnelse om at en modernisering av den eksisterende jernbanelinjen Oslo–Bergen kan gi en reisetid mellom endepunktene på fire timer – ned fra seks–syv timer i dag. Påminnelsen kommer fra en studie som er utført av TØI og i høst er blitt omtalt i flere nyhetsmedier. En virkeliggjøring av en gammel tanke om å bygge Ringeriksbanen, som vil kutte en stor sving i terrenget, er en forutsetning for den reduserte reisetiden. Annelene Holden Hoff, en av forskerne bak studien, redegjør i denne artikkelen.
Høyres transportpolitiske talsmann Øyvind Halleraker framsetter, i forrige nummer av Samferdsel (nr. 5 – juni 2010), en rekke uriktige påstander om TØIs syn på høyhastighetsbaner. Påstandene ble gjentatt i Dagens Næringsliv 28.7. og imøtegått i samme avis den 10.8.
Liberaliseringen av det europeiske jernbanemarkedet, nedbygningen av de nasjonale monopolene, omstillinger for hundretusener ansatte og åpningen for at nye operatører med nye kommersielle forretningsmodeller skal komme til, er et av de størst sosiale eksperimentene i Europa i dag
Jernbanenettet i Norge vil bli ubrukelig hvis ikke politikerne raskt øremerker langt flere milliarder kroner enn hittil for utskiftning av togstyringssystemet, ifølge statlig jernbaneekspertise
Høyhastighetstog mellom Norges største byer vil undergrave eksistensgrunnlaget for mange flyplasser og dermed true den etablerte distriktspolitikken, mener konsernsjef Sverre Quale i den statlige flyplasseieren Avinor.
En nylig gjennomført spørreundersøkelse viser at en ekstra satsing på samferdsel må brukes på veg og jernbane dersom næringslivets ønskeliste skal tilgodeses
Hvorfor ikke se nærmere på en kraftig oppgradering av jernbanetilbudet mellom de største byene på Østlandet, før det eventuelt blir besluttet å satse på høyhastighetstog over lange strekninger? spør forfatteren av dette innlegget
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern