Du er her

På skinner

  • KRONIKK

    Lyntog og intercity-tog: - Ja takk?

    Det er mange motiver for å styrke jernbanen. Utfordringen er at ulike formål ikke nødvendigvis kan kombineres i én og samme strategi. Kan for eksempel målsettingene om lyntog og intercity-tog kombineres i et felles løft?

  • Tempo nytt

    «Rail Ports», en løsning for å få det til: Gods fra Europa på jernbane

    Containertransporter med jernbane tar vel halvparten av godset på viktige nasjonale forbindelser som Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim.

  • LEDER

    Ikke så fort som i Kina

    Ringeriksbanen, den som kan gjøre Bergensbanen kortere og raskere, er ingen nyhet. Den har ligget der i årevis, på papiret, uten å bli virkeliggjort. Men i de siste par ukene har den fått et lite oppmerksomhetsløft.

  • Raskere tog med flere passasjerer

    Mens Norge diskuterer argumenter for og i mot bygging av høyhastighetsbaner, får landet en påminnelse om at en modernisering av den eksisterende jernbanelinjen Oslo–Bergen kan gi en reisetid mellom endepunktene på fire timer – ned fra seks–syv timer i dag. Påminnelsen kommer fra en studie som er utført av TØI og i høst er blitt omtalt i flere nyhetsmedier. En virkeliggjøring av en gammel tanke om å bygge Ringeriksbanen, som vil kutte en stor sving i terren­get, er en forutsetning for den reduserte reisetiden. Annelene Holden Hoff, en av forskerne bak studien, redegjør i denne artikkelen.

  • DEBATT

    Om høyhastighetstog og nyttekostnadsberegninger

    Høyres transportpolitiske talsmann Øyvind Halleraker framsetter, i forrige nummer av Samferdsel (nr. 5 – juni 2010), en rekke urik­tige påstander om TØIs syn på høyhastig­hetsbaner. Påstandene ble gjentatt i Dagens Næringsliv 28.7. og imøtegått i samme avis den 10.8.

  • TEMPONYTT

    Grønn optimisme møter finans- og handelskrise

    Liberaliseringen av det europeiske jernbanemarkedet, nedbygningen av de nasjonale mono­polene, omstillinger for hundretusener ansatte og åpningen for at nye operatører med nye kommersielle forretningsmodeller skal komme til, er et av de størst sosiale eksperimentene i Europa i dag

  • Pengene er ikke funnet, men budskapet er klart:

    Milliardsatsing – eller sammenbrudd

    Jernbanenettet i Norge vil bli ubrukelig hvis ikke politikerne raskt øremerker langt flere milliarder kroner enn hittil for utskiftning av togstyringssystemet, ifølge statlig jernbaneekspertise

  • Avinor-sjef Sverre Quale:

    Advarer mot blind satsing på lyntoget

    Høyhastighetstog mellom Norges største byer vil undergrave eksistensgrunnlaget for mange flyplasser og dermed true den etablerte distriktspolitikken, mener konsernsjef Sverre Quale i den statlige flyplasseieren Avinor.

  • Næringslivet vil ha veg og jernbane

    En nylig gjennomført spørreundersøkelse viser at en ekstra satsing på samferdsel må brukes på veg og jernbane dersom næringslivets ønskeliste skal tilgodeses

  • Høyhastighetstog, NTP og regneferdigheter

    Hvorfor ikke se nærmere på en kraftig oppgradering av jernbanetilbudet mellom de største byene på Østlandet, før det eventuelt blir besluttet å satse på høyhastighetstog over lange strekninger? spør forfatteren av dette innlegget

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS