Du er her

På skinner

  • Røde eller grønne bilavgifter?

    En omlegging av engangsavgiften for biler i en mer konsekvent miljøvennlig retning vil på lang sikt kunne lede til en betydelig reduksjon i norske bilers CO2-utslipp. Men dersom tiltaket skal få maksimal miljøeffekt, vil en måtte dempe progressiviteten i engangsavgiften.
  • Göteborgs Hamn AB: Har vilje og evne til å betjene Oslo

    Göteborgs Hamn AB er stor og har ambisjoner om å bli enda mye større. Havnen er spesialisert for containerhåndtering og sender nå en raskt økende andel av containerne videre med tog istedenfor bil. Göteborgs havn vil gjerne også være Øst-Norges hovedhavn.
  • RISIT: Ikke gitt at sikkerhetsvisjoner har effekt

    En ”nullvisjon” aksepterer ulykker, bare de ikke er så alvorlige at de går på liv og helse løs. En ”nullfilosofi”, derimot, aksepterer ikke noen ulykker. Begge begrepene markerer en klar prioritering av sikkerhet. Likevel er det ikke gitt at de får noen reell betydning når de settes ut i livet. 
  • Rutetilpasning må til for å kapre flere reisende

    Gevinster i form av kortere reisetid og flere reisende utløses først når hele strekninger mellom nøkkelpunkter får et bedre togtilbud i form av høyere frekvens og raskere togfremføring. Dette har blitt oppnådd ved større, sammenhengende utbygginger som Gardermobanen og Ski-Sandbukta på Østfoldbanen.
  • Jernbane: Konkurranseutsetting krever tid

    Konkurranseutsetting av jernbanetjenester i Sverige har vært overveiende positivt. Ut fra våre erfaringer tror jeg imidlertid man i Norge gjør en stor feil når man låser tidsplanen og prosessen så hardt som man gjør. I Sverige er det 20 år siden man startet prosessen, og fortsatt er bare 45 prosent av drift og vedlikeholdsoppgavene konkurranseutsatt, sier rådgiver Jan Brandborn til Samferdsel.
  • Effektive terminaler skal gi mer godstransport til sjø og bane

    Transportetatene og næringen har i fellesskap startet et prosjekt for å se på potensialet for effektivisering av norske terminaler. Et omfattende analysearbeid skal identifisere beste praksis innen terminaldrift. Resultatene skal være direkte anvendbare til forbedringstiltak for terminalaktørene samt gi innspill til transportetatene i plan- og utredningsarbeidet for neste NTP (Nasjonal transportplan). Prosjektet har et totalbudsjett på 4,5 mill. kroner og vil pågå i et år.
  • Gjøvikbanen fram i rampelyset

    Gjøvikbanen er prøvekanin når staten nå skal sanke erfaringer med konkurranseutsetting av persontransport på jernbane. Dette har interessentene langs banen klart å vende til det positive: Fra en tilværelse i skyggen, er banen nå løftet fram i rampelyset
  • Jernbanedrift er lønnsomt, men ikke på Meråkerbanen, Raumabanen og deler av Rørosbanen

    Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å kjøre tog på de fleste banestrekningene i Norge, men Staten bruker i stor grad pengene feil når de kjøper togtjenester. Kjøp for om lag 350 millioner kroner bør flyttes fra trafikksvake til trafikksterke strekninger. Persontrafikken på Meråkerbanen, Raumabanen og Rørosbanen mellom Hamar og Røros bør avvikles.
  • PolCorridor vil effektivisere transporttilbudet fra Norden til Sydøst-Europa

    Norske eksportører og transportbedrifter bør være våkne: - Om et par år vil en ny transportkorridor gjennom Polen og Tsjekkia til det sydøstlige Europa være etablert og åpne nye muligheter for norsk næringsliv. Denne regionen er den som har høyest vekst i Europa i dag, sier Johanna Ludvigsen og Steven Johnsen ved Transportøkonomisk institutt og inviterer norske eksportører/importører, transportører og logistikkselskaper til å bli med i et brukerforum.
  • Nye kalkulasjonsrenter gjør samferdselsprosjekter svært ulønnsomme

    Samferdselsdepartementet har økt kalkulasjonsrenten til bruk i vurdering av samferdselsprosjekter.   Denne økningen  innebærer at man heretter må lete lenge etter lønnsomme prosjekter i Samferdselssektoren.  Sammenlignet med resten av Europa ligger Norge nå høyest når det gjelder avkastningskravet for sine samferdselsprosjekter.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS