Du er her

På skinner

  • Mange kryssende interesser i NTP-arbeidet

    Mer penger til stamveger fremfor øvrige riksveger, vegprising og parkeringsrestriksjoner for å begrense biltrafikken, små muligheter for å overføre gods fra veg til sjø og bane. Dette er noen av prioriteringene og - realitetene - som utkrystalliserer seg i grunnlagsmaterialet for Nasjonal transportplan 2006 – 2015. Statens vegvesen arbeider nå under høytrykk sammen med Jernbaneverket, Kystverket og Avinor for å få sy sammen etatenes anbefaling til Samferdselsdepartementet som skal leveres 23. mai.
  • Jernbaneverket: Transportplanen er død

    Jernbanedirektør Steinar Killi kaller Nasjonal transportplan ”et julekort” og mener den nå er helt ubrukelig som styringsdokument. Killis uttalelser føyer seg inn rekken av kritikk mot transportplanen: Ikke så mye for innholdet, mest for den skjeve balansen mellom vedtatte planer og bevilgninger. Samferdselsminister Torild Skogsholm forsvarer NTP som en langtidsplan og et utgangspunkt for de årlige budsjettene.
  • Mangelfull infrastruktur skaper problemer for næringslivet

    Køproblemer i vegnettet rundt de største byene og dårlig vegstandard er et betydelig  infrastrukturproblem for næringslivet i Norge. Også innen jernbanetransport og sjøtransport registreres det mangler. Næringslivet bruker store ressurser for å kompensere for manglende transportinfrastruktur. Dette  fremgår det av en ny stor undersøkelse utført ved Transportøkonomisk institutt.

  • RVU 2001: Lengre innkjøpsreiser og mer bilbruk

    Mens vi for 10 år siden i gjennomsnitt reiste fem kilometer for å gjøre våre innkjøp av dagligvarer, reiser vi nå åtte kilometer. Butikkdød i grisgrendte strøk er en viktig årsak til en økte reiselengden, men vi blir også stadig mer selektive i våre innkjøp, og velger oftere å kjøre til kjøpesenteret fremfor å gå til nærbutikken
  • RVU 2001: Arbeidsreisene strukturerer folks hverdag - og skaper trafikkproblemer

    Arbeidsreisene er sentrale i forhold til organiseringen av hverdagslivet, og samfunnsmessig har de store konsekvenser ved at de er dimensjonerende for kapasiteten i veg- og kollektivsystemet
  • RVU 2001: Offentlig ansatte reiser hyppig på kurs og konferanser

    Forretningsreiser for offentlig og privat ansatte varierer veldig. Mens nærmere halvparten reisene som offentlig ansatte gjør skjer i forbindelse med kurs og konferanser, er bare hver fjerde forretningsreise for privat ansatte en konferansereise
  • Etterprøving av store investeringer i samferdselssektoren

    Et stort forskningsprosjekt i Danmark har evaluert planlegging, implementering og evaluering av store internasjonale transportinvesteringer – blant annet for å forsøke å finne årsaken til de mange store budsjettoverskridelsene. Nå er en liknende studie under oppseiling i Norge. Forskningsleder Sverre Strand oppsummerer i denne artikkelen resultatene fra første del av den danske undersøkelsen
  • Åsta - kommisjonen - ulykkesgranskning og bruk av makt

    I beste fall er Åsta-kommisjonens fremstilling basert på dens forutinntatte holdning i forhold til hva som er ”riktig” sikkerhetstenkning, i verste fall kan man mistenke granskerne for å ”mele sin egen kake, skriver førsteamanuensis Ove Njå og stipendiat Eivind L. Rake ved Høgskolen i Stavanger i denne artikkelen.
  • Polcorridor kan revolusjonere godstrafikken på kontinentet

    Tyskland er i ferd med å bli en skikkelig flaskehals når det gjelder godstransport på veg og jernbane og en hodepine for nordiske bedrifter som eksporterer til Syd-Europa. Hvorfor ikke la trafikken gå gjennom Polen, tenkte forsker Johnna Ludvigsen ved Transportøkonomisk institutt for ett år siden. Nå er forsknings- og utviklingsprosjektet ”Polcoridor logchain study” etablert med en finansiell ramme på hele 110 millioner kroner fordelt på 26 partnere i 9 land.
Viser fra 401 til 409 av totalt 409 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS