Jeg skal snart igjen reise med nattog over fjellet, for første gang på lenge. Jeg skal gjenoppleve det magiske ved å sovne inn og sove gjennom natten til akkompagnement av toghjulenes rytmiske slag mot skinneskjøtene, der slike fortsatt finnes. Jeg reiste ofte på denne måten i tidligere tider.
Erfaringen fra Østlandet viser at passasjerveksten på tog har vært størst der hvor tilbudsforbedringer for tog har falt sammen med kapasitetsutfordringer for veitrafikken. Der hvor veiinfrastrukturen har blitt bedre uten at togtilbudet har fått en tilsvarende forbedring, ser vi at togtrafikken har falt.
- Vår hovedprioritet nå er å bedre hverdagsreisen og få mer gods bort fra veiene der folk bor.
«Når en innfartsparkering er full, kan det tolkes som et behov for utvidelse, men prisregulering og bedre tilrettelegging for sykkelparkering og mating med buss kan i flere situasjoner være et godt alternativ», skriver artikkelforfatterne.
Sveits er kjent for mer enn hullete gulost, god sjokolade, fete bankkonti og presise urverk. Dette alpelandet med åtte millioner mennesker – uten adgang til havet og uten medlemskap i EU/EØS – er også kjent for et kvalitets- og presisjonspreget jernbanesystem.
Are Wormnes skriver i siste nummer av Samferdsel at oppgradering av Kolsåsbanen har kostet 725 millioner kroner per spart minutt. Denne sammenlikningen gir ikke et riktig inntrykk av hva samfunnet får igjen for investeringen.
Høsten har budt på en påminnelse om at ikke alt er vel og bra med den faglige og politiske styringen av det offentlig eide og drevne trikkesystemet i Oslo.
Kolsåsbanen – den tradisjonsrike banen som har gått mellom Oslo og Kolsås i Bærum siden 1930 – er igjen på sporet, nytt spor, etter åtte år i dvale. Banen går fire minutter raskere enn den gamle mellom Kolsås og Majorstuen. Det har kostet 725 millioner kroner per innspart minutt.
I Hordaland tas det i bruk nye metoder for å få bilister til å la bilen stå og heller benytte offentlige kollektivmidler.
Ved gjennomgang av gamle notater, kom jeg over The Economist, 3. september, 2011. Der sto bl.a. følgende artikler: The Great Train Robbery og Railroad to nowhere. Det settes spørsmålstegn ved mulighetene for at de engelske jernbaner kan bli lønnsomme. Man må kunne tillate seg å spørre om forholdene ligger bedre til rette for lønnsom jernbanedrift i Norge.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern