Interessekonflikter mellom Oslo og Akershus, og uenighet mellom fagfolk og politikere … Dette er blant det Harald Minken, en erfaren forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), fant da han med kritisk nærblikk så på arbeidet med Oslopakkene.
Etter at enda en milepæl i den politiske beslutningsprosessen ble passert denne måneden, forventer den britiske regjeringen at byggingen av et dobbeltsporet jernbanenett for høyhastighetstog vil komme i gang i 2017.
Bybanen i Bergen har nådd frem til Bergen lufthavn, Flesland – om enn uten betalende passasjerer om bord.
Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor har nå overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sitt felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029. For første gang har de fått en felles økonomisk ramme til fordeling, ikke hver sin.
Et glimt av trafikkbildet i Oslo i 1946 … Fotografiet, kreditert Oslo byarkiv, er i dag gjengitt på Samferdselsdepartementets nettsider, som illustrasjon til en siste-nytt-melding.
Det britiske transportdepartementet (DfT) og den lokale etaten Transport for London (TfL) har inngått et samarbeid som skal gi jernbanetilbudet i London og omkringliggende områder et solid løft.
I hovedstadens ganske nye Dronning Eufemias gate er trikkeskinnene for lengst på plass, uten å bli brukt, mens forholdene for syklister i gaten er utskjelt dårlige …
Godstog som fyker gjennom landskapet i opptil 250 km/t vil i løpet av noen måneder være et faktum i Kina, ifølge nyhetsmediet Caixin Online.
USA har nylig bevilget en sum tilsvarende 190 millioner norske kroner til magnettogutredninger, Kina skal snart åpne en ny magnettogbane i Beijing. Kan Norge og Norden få fordeler av magnettog?
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern