Potensialet for reduksjon av antall drepte i ulykker er større i veitransporten enn i tre andre transportgrener – luftfart, banetransport og sjøfart. Men kan veitransporten lære sikkerhet av de andre, kan de alle lære av hverandre?
Mange års arbeide er unnagjort og mange milliarder kroner er investert – og så er helgen kommet da Citybanan, den nye togtunnelen under Stockholm, skal åpnes for trafikk.
LITT AV HVERT: Selvkjørende biler, førerløse tog, eldrevne sykler … Verden forandrer seg, og i Danmark er transportforsker og TØI-tilknyttede Niels Buus Kristensen utpekt som leder av en ekspertgruppe som skal levere anbefalinger om hvordan landet bør klargjøre seg for fremtidens transport.
Metroen i København er førerløs, og nå ser danske transportmyndigheter at også lokaltogene – kjent som S-togene – i København-området kan gjøres førerløse.
Etter mye politisk snakk om at vedlikeholdsetterslepet i jernbanenettet skulle reduseres, ser den statlige infrastruktureieren Bane NOR at etterslepet i de nærmeste årene snarere ligger an til å øke.
Som pendler med tog halve året har jeg de siste årene merket en gradvis bedring av punktlighet i trafikken. Men nå vender vi tilbake til en periode med buss for tog, innstillinger og forsinkelser.
Statens jernbanetilsyn mener at den statlige jernbanenettforvalteren Bane NOR opptrådte lovstridig ved å gi en godstogoperatør fordeler på bekostning av en annen, med svekket konkurranse som et resultat.
Igjen viser det seg at regjeringen overvurderte sin gjennomføringsevne da den bebudet konkurranse om å få operere passasjertog på norske jernbanespor.
Fremfor å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, bør Norge satse på raskere forbindelser med ordinære tog – ikke lyntog, fremholder Frode Hammer i dette innlegget.
Et endelig grønt lys for bygging av en motorvei- og jernbaneforbindelse over stredet mellom Danmark og Tyskland lar fortsatt vente på seg.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern