Du er her

På skinner

  • Veitransport, luftfart, banetransport, sjøfart:

    Kan de lære sikkerhet av hverandre?

    Potensialet for reduksjon av antall drepte i ulykker er større i veitransporten enn i tre andre transportgrener – luftfart, banetransport og sjøfart. Men kan veitransporten lære sikkerhet av de andre, kan de alle lære av hverandre?

  • Et svensk transportløft

    Mange års arbeide er unnagjort og mange milliarder kroner er investert – og så er helgen kommet da Citybanan, den nye togtunnelen under Stockholm, skal åpnes for trafikk.

  • Dansk blikk på fremtidens transport

    LITT AV HVERT: Selvkjørende biler, førerløse tog, eldrevne sykler … Verden forandrer seg, og i Danmark er transportforsker og TØI-tilknyttede Niels Buus Kristensen utpekt som leder av en ekspertgruppe som skal levere anbefalinger om hvordan landet bør klargjøre seg for fremtidens transport.

  • Dansk tro på førerløse lokaltog

    Metroen i København er førerløs, og nå ser danske transportmyndigheter at også lokaltogene – kjent som S-togene – i København-området kan gjøres førerløse.

  • Et varsel om jernbaneforfall

    Etter mye politisk snakk om at vedlikeholdsetterslepet i jernbanenettet skulle reduseres, ser den statlige infrastruktureieren Bane NOR at etterslepet i de nærmeste årene snarere ligger an til å øke.

  • Togforsinkelser mens jernbanen oppgraderes:

    Bortkastede milliarder?

    Som pendler med tog halve året har jeg de siste årene merket en gradvis bedring av punktlighet i trafikken. Men nå vender vi tilbake til en periode med buss for tog, innstillinger og forsinkelser.

  • Et spørsmål om konkurransevridning:

    Jernbanetilsynet refser Bane NOR

    Statens jernbanetilsyn mener at den statlige jernbanenettforvalteren Bane NOR opptrådte lovstridig ved å gi en godstogoperatør fordeler på bekostning av en annen, med svekket konkurranse som et resultat.

     

  • En tidkrevende jernbanereform:

    Enda en forsinket togavgang

    Igjen viser det seg at regjeringen overvurderte sin gjennomføringsevne da den bebudet konkurranse om å få operere passasjertog på norske jernbanespor.

     

  • Lyntog er intet klimatiltak!

    Fremfor å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, bør Norge satse på raskere forbindelser med ordinære tog – ikke lyntog, fremholder Frode Hammer i dette innlegget.

  • Motorvei- og jernbaneforbindelsen lar vente på seg:

    Skandinavia nærmere Tyskland – kanskje i 2028

    Et endelig grønt lys for bygging av en motorvei- og jernbaneforbindelse over stredet mellom Danmark og Tyskland lar fortsatt vente på seg.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS