Samferdselssektoren får en minihåndfull milliarder kroner mer til disposisjon neste år enn den har i år, ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018.
Persontogoperatør NSB er irritert over jernbanefeil, med togforsinkelser som følge, og skal kommende uke møte jernbaneansvarlige Bane NOR – i håp om å få lagt opp til bedring.
I årene fremover vil samfunnet bruke store ressurser på forbedringer av jernbanen. Erfaring fra gjennomførte prosjekter viser at ny infrastruktur ikke alltid er nok for å nå oppnå de tiltenkte effektene for brukerne.
Godt over 2000 byer og steder, inklusive drøye 30 norske, har meldt seg som deltagere i årets utgave av EU-regisserte Europeisk mobilitetsuke, som har lørdag denne uken som startdag.
LITT AV HVERT: Utskiftningen er i gang, gamle togsett av NSB type 69 er på vei ut fra Gjøvikbanen – til fordel for nye togsett av typen Stadler FLIRT.
Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.
Godstogtrafikken mellom storhavner i Nederland og Belgia i nord og Italia i sør har i over tre uker vært rammet av et brudd på jernbanelinjen i byen Rastatt sørvest i Tyskland, og først en uke ut i oktober ventes trafikken å kunne gå som normalt igjen.
Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.
LITT AV HVERT: Regjeringen i Finland har bestemt at det fra tidlig i 2020-årene skal åpnes for konkurranse i passasjertogtrafikken i landet, med den følge at den statlige operatøren VR mister sin enerett.
Interesseorganisasjoner for personer med nedsatt funksjonsevne har deltatt i utviklingen av nye standarder som skal gjøre persontransporten mer tilgjengelig og forutsigbar for passasjerene, fastslår Rudolph Brynn.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern