Etter vel fire års byggearbeider er den tatt i bruk, den vel 14 km nye jernbanetraseen mellom Holm og Nykirke i Vestfold, en dobbeltsporet trasé som inkluderer en spektakulær stasjon inne i fjellet i Holmestrand.
Trikk er smart, hvis den er støyfri, i separate traséer og trygg for andre. Men slik trikk har vi aldri bygd i Oslo, og vår spådom er at man heller ikke kommer til å gjøre det.
Jernbaneverket (JBV) lanserer hva jernbanedirektør Elisabeth Enger betegner som «en bredere og mer optimistisk godsstrategi enn hva kanskje mange forventer.»
Innen midtsommeren 2021 skal 40 nye trikker være på skinnene i Göteborg, ifølge timeplanen, og i løpet av de påfølgende fem-seks årene kan de bli etterfulgt av ytterligere opptil 60 nye trikker.
Jernbanelinjen er 54 km lang, går i ring rundt sentrale deler av russernes hovedstad, er samkjørt med byens metrosystem og er internasjonalt kjent som Moscow Central Ring.
For første gang siden finanskriseåret 2009, ble det i 2015 registrert en nedgang i godsmengden frakta med tog på norske skinner. Reduksjonen på 1,8 millioner tonn var et tilbakefall på 5,4 prosent sammenligna med 2014, kan Statistisk sentralbyrå fortelle. Les mer hos SSB
Det finnes nå tilsynsmyndigheter for alle transportgrener. Vegtilsynet er det siste som ble opprettet, i 2012. Sjøfartsdirektoratet har fungert som et sikkerhetstilsyn for sjøfarten siden 1962. Jernbanetilsynet ble opprettet i 1996 og Luftfartstilsynet i 2000.
Kansas City i Missouri har sluttet seg til rekken av byer rundt om i verden som i forrige århundre kvittet seg med trikken – og i dette århundret fant ut at den nå igjen kan være grei å ha.
Godstog i trafikk på Sveriges jernbanenett, som på det norske nettet, har med visse unntak hatt en maksimal lengde på 630 meter. Men nå er kjøringen i gang med 730 meter lange godstog på visse svenske strekninger.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern