Du er her

730 meter lange godstog i Sverige

Godstog i trafikk på Sveriges jernbanenett, som på det norske nettet, har med visse unntak hatt en maksimal lengde på 630 meter. Men nå er kjøringen i gang med 730 meter lange godstog på visse svenske strekninger.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Foto GodstogNye krysningsspor, nye dobbeltspor og andre tiltak har muliggjort trafikken med de forlengede togene.

Regulær trafikk med 730 meter lange godstog er i gang etter at togoperatøren Hector Rail i samarbeid med Trafikverket har kjørt prøveturer med denne toglengden.

Hector Rail opererer med den nye makslengden på de sydsvenske strekningene Malmö-Hallsberg og Malmö-Katrineholm foruten mellom Malmö og Kontinentet.

Gevinster

Togene fra Hallsberg er ifølge togoperatøren lastet med papirruller til kunder nede i Europa, mens togene til og fra Katrineholm har lastebilhengere på vognene, til fordel for mindre veitrafikk.

Hector Rail og Trafikverket viser til at lengre godstog betyr mer last per tog og dermed lavere enhetskostnader, foruten at lengre tog kan frigjøre kapasitet på sporene, til fordel for annen togtrafikk.

Mer i vente …

Trafikverket arbeider med sikte på at svenske jernbanespor i overskuelig fremtid vil kunne tillate enda lengre tog enn de på 730 meter.

Mats Nyblom, sjefen i Hector Rail, sier at «Sverige tillater Europas lengste lastebiler, men vi har frem til nå hatt Europas korteste godstog. Det er på tide at vi gjenoppretter jernbanens konkurransekraft.»

Kanskje i Norge også

Også i Norge satses det på å gjøre jernbanen mer konkurransedyktig, eksempelvis ved å legge til rette for lengre godstog.

I en artikkel på Jernbaneverkets nettsider er den europeiske standarden for lengde på godstog oppgitt å være 740 meter, mens makslengden for «alminnelige, rutegående godstog i Norge» opplyses å være en del kortere:

  • Ganddal –Oslo 500 meter
  • Bergen–Oslo 500 meter
  • Trondheim–Oslo 480 meter
  • Svinesund–Oslo 630 meter

Langt fra verdensrekord

Visse unntak, først og fremst langt i nord: På den svensk-norske Malmbanan/Ofotbanen, kjent ikke minst for malmtransport til utskipningshavnen Narvik, kjøres det tog som er forsiktig lengre enn 730 meter.

Ute i den store verden finnes det mange eksempler på veldig mye lengre tog …

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS