Det store prosjektet – med en kostnadsramme som Jernbaneverket har oppgitt til 6,6 milliarder 2016-kroner – har gitt en moderne erstatning for den gamle og ensporede traseen Holm– Nykirke, som inkluderte den gamle oppe-i-dagen-stasjonen i Holmestrand.
Jernbaneverket poengterer at det nye dobbeltsporet, som er dimensjonert for en togfart på opptil 250 km/t, gir noen minutters redusert reisetid, økt togkapasitet, bedre punktlighet for regiontrafikken samt redusert vedlikeholdsbehov.
Med det nye på plass, blir arealer sentralt i Holmestrand frigjort til andre formål.
Om den gamle traseen, vel 15 km lang, skriver Jernbaneverket på sine nettsider at den «har mange krappe svinger og lav standard. Linja går i et område utsatt for ras, og det er utglidingsfare på grunn av dårlige grunnforhold. Den dårlige standarden gir lav hastighet og store vedlikeholdsutgifter.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen