Du er her

Leder nr. 8/2014

Hva trikken egentlig koster

Høsten har budt på en påminnelse om at ikke alt er vel og bra med den faglige og politiske styringen av det offentlig eide og drevne trikkesystemet i Oslo.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

 

 Hva vil ytterligere ødeleggelser av skinnegang og gatelegeme koste mens vi venter på de nye trikkene?

Påminnelsen kom i form av en avisnyhet, servert av Aftenpostens Osloby. Den fortalte at et lenge påtenkt innkjøp av nye trikker var forsinket med minst et år – forklart med intern krangling i en gruppe folk som på faglig plan forbereder innkjøpet.hva vil

Det smaker av mangel på ansvarsfølelse for offentlige penger at de kranglende ikke raskt fant en løsning som kunne skape ro i leiren – og det smaker av mangelfull overordnet styring at ingen fra politisk hold på et tidlig tidspunkt grep inn og sa at nok er nok.

Bildet av dårlig politisk håndtering av trikkesystemet ble ikke bedre da noen opposisjonspolitikere reagerte på forsinkelsesnyheten med forbauselse, dette hadde de ikke kjent til, dette burde de blitt informert om …

Selvfølgelig burde de blitt informert. Men hva med deres egen evne og vilje til selv å holde seg informert, ved løpende å stille spørsmål, i en såpass stor sak som det er når Oslo skal skaffe seg mange titalls nye trikker til en samlet verdi av grovt anslått tre milliarder kroner?

Oslo har et antall aldrende trikker og et antall nyere trikker. De nyere har langt fra nådd en normal trikkegenerasjons alder og burde i så henseende ha kunnet kjøre videre i mange år. Men så å si fra dag én har de skapt problemer – de har i årevis kjørt omkring som dokumentasjon på en dårlig handel, sett fra kjøperens ståsted.

Noe av alt det triste ved disse trikkene er at de er uvanlig støyende og dermed forsurer tilværelsen for mange Oslo-beboere. Noe av det øvrige triste ved dem er at de er for tunge for skinnegangen og det omkringliggende gatelegemet. Både her og der i byen er skinnegang og gatelegeme blitt dels overfladisk og dels grunnleggende reparert, i én omgang etter den andre, bare for flere steder å fremstå som ødelagt igjen etter noen måneder eller få år.

Ikke minst i lys av ødeleggelsene de tunge trikkene forårsaker, er det beklagelig at innkjøpet av nye trekker ut i tid. For hva vil ytterligere ødeleggelser av skinnegang og gatelegeme koste mens vi venter på de nye trikkene? De nye skal ikke bare være lettere og dermed mindre ødeleggende, de skal også være mindre støyende, og de skal være lavgulvede – til fordel for både bevegelseshemmede og andre.

Det forsinkede innkjøpet og kostnadene det medfører, er langt fra alene om å tilsi at hovedstadens trikkesystem (øvrige deler av kollektivsystemet også) trenger en nærmere kikk i kortene fra ansvarlig politisk hold. Noe av det andre som tilsier det samme, er et billettbetalings- og kontrollsystem som gjør det for enkelt å reise med trikken uten å betale. Det er for enkelt å snike, og dertil kommer at folk som gjerne vil gjøre opp for seg, hyppig blir møtt av valideringsautomater som er ute av drift. Hvor store inntekter uteblir som følge av sniking og automater ute av drift?

Det finnes mange grunner til å mene at styringen av hovedstadens trikkesystem er preget av mange kokker og mye søl, og at det innad i det brogede systemet er for lett å skyve ansvar over på andre. Tiden er inne for en opprydning, og i en slik sammenheng ville det være fint å få på bordet et troverdig regnestykke som viser hva trikkesystemet i Oslo alt i alt koster per år – og samtidig et anslag over hvor mye av prisen som skyldes dårlig styring.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS