Du er her

Nr. 08

  • Til mulig skade for nytenking og nyskaping:

    Langt fra alle transportdata slippes fri

    Norske transportetater – Statens vegvesen, Jernbaneverket og Avinor – mangler en helhetlig strategi for tilgjengeliggjøring av transportdata, fremgår det av en studie gjennomført av SINTEF og NTNU.

  • Leder nr. 8/2014

    Hva trikken egentlig koster

    Høsten har budt på en påminnelse om at ikke alt er vel og bra med den faglige og politiske styringen av det offentlig eide og drevne trikkesystemet i Oslo.

  • KRONIKK - Forventninger om flere svar i revidert budsjett til våren:

    Da er det samferdselsministeren som bør bli gravid

    Siv Jensen, finansministeren, sa at det å utarbeide et budsjett, var som å være gravid. Til våren bør det være samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens tur til å bli gravid – og komme med mer konkrete svar i revidert budsjett.

  • Tysk satsing på vannveiene

    For ti år siden var investeringene i infrastruktur langs Tysklands elver og kanaler på et historisk lavmål. Nå tas en rekke grep for å øke innlands-flåtens andel av godstrafikken.

  • KOMMENTAR: Bolig-, areal- og transportplanlegging

    Oppdaterte retningslinjer, men vil de vise seg mer effektive?

    RPR-SAT – de RiksPolitiske Retningslinjene for SAmferdsel og Transport fra 1993 – er revidert. Resultatet ser ut til å være noen nye ord og begreper og en bedre struktur, mens det er smått med nye virkemidler utover signalet om at statlig plan bør vurderes ved viktige samferdselstiltak for å fremme raskere og mer effektive planprosesser.

  • STRAIGHTSOL:

    Mer effektiv og miljøvennlig bylogistikk

    Samarbeidsfora som involverer alle berørte parter – lokale myndigheter, transportører, handel og varemottakere, gårdeiere og andre aktører – fremstår som en viktig suksessfaktor i byer som har evnet å forbedre måten varelevering gjennomføres på, viser et TØI-ledet, europeisk forskningsprosjekt.

     

  • Refleksjoner:

    Ladbar hybrid – et mulig gullegg

    Jeg vil ikke love at jeg aldri mer skal skrive om elbilenes overdrevne privilegier, jeg vil denne gangen heller reflektere litt rundt de gode alternativene til elbilen – spesielt den ladbare hybriden.

  • Nye Kolsåsbanen endelig ferdig:

    725 millioner kroner for hvert spart minutt

    Kolsåsbanen – den tradisjonsrike banen som har gått mellom Oslo og Kolsås i Bærum siden 1930 – er igjen på sporet, nytt spor, etter åtte år i dvale. Banen går fire minutter raskere enn den gamle mellom Kolsås og Majorstuen. Det har kostet 725 millioner kroner per innspart minutt.

  • Bilister lokkes med GRATIS buss og bane

    I Hordaland tas det i bruk nye metoder for å få bilister til å la bilen stå og heller benytte offentlige kollektivmidler.

  • Noe av vinningen kan riktignok gå opp i spinningen, men:

    Flytting til sentrum ga miljøgevinst

    En unik, toårig studie av et stort skadeforsikringsselskap viser at utslipp fra arbeidsreiser med bil kan kuttes med over 80 prosent ved å gi ansatte et bedre kollektivtilbud og redusere muligheten for gratisparkering.

Viser fra 1 til 10 av totalt 14 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS