Ved gjennomgang av gamle notater, kom jeg over The Economist, 3. september, 2011. Der sto bl.a. følgende artikler: The Great Train Robbery og Railroad to nowhere. Det settes spørsmålstegn ved mulighetene for at de engelske jernbaner kan bli lønnsomme. Man må kunne tillate seg å spørre om forholdene ligger bedre til rette for lønnsom jernbanedrift i Norge.
Forsker Jørgen Aarhaug i TØI drøfter i Samferdsel nr. 7/2014 utfordringer som møter drosjenæringen mellom ny teknologi og «gamle» reguleringer. Aarhaugs fremstilling er saklig og grei. For oss er det viktig å poengtere at det er transportpolitikk, ikke tilfeldige apper, som avgjør om vi fortsatt skal ha et heldekkende drosjetilbud og en seriøs næring i landet.
Oppdatert 17. oktober 2014
Arbeidet med å styrke fremkommeligheten for kollektivtrafikken har gitt svært positive resultater for reisende i Oslo, men dette er ikke nok for å oppfylle byens langsiktige målsettinger. Nå skal politikerne ta stilling til Kraftpakke 2. Uten kraftige virkemidler vil de tettest befolkende områdene av byen sakte kveles, skriver etatsdirektør for Bymiljøetaten i Oslo kommune, Hans Edvardsen.
I Samferdsels mai-nummer hadde Karl Sigurd Fredriksen en utmerket artikkel om ekspressbuss og tog på Sørlandet. Noen av reaksjonene, trykket på debattplass i etterfølgende utgaver av Samferdsel, har jeg lyst til å kommentere.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern