– Hvis vi får folk til å reflektere rundt egne reisevaner, har vi oppnådd mye, sier salgs- og markedssjef Hanne Alver Krum i Skyss.
Av Otto von Münchow (tekst og foto)
Frilansjournalist
ottovon@online.no
Siden august har Skyss, en fylkeskommunal enhet som organiserer all kollektivtransport i Hordaland, lokket med gratis buss og bane for bilister som vil prøve ut kollektivtilbudet.
– Med denne kampanjen henvender vi oss til alle som primært bruker bil til og fra jobben, sier salgs- og markedssjef i Skyss, Hanne Alver Krum.
Bilister som har meldt seg på Skyss sine nettsider og er kvalifisert for å delta, får reise gratis i to uker på rutenettet til Skyss. Fylkeskommunen har brukt en rekke virkemidler for å nå ut til aktuelle bilister.
Tar tid å endre reisevaner
En stor kampanje ble kjørt gjennom hele høsten med direktereklame til alle husstander i utvalgte kommuner, annonsering på nettaviser og digitale skjermer, reklame på radio og på sosiale medier som Facebook. I tillegg har Skyss gjennomført aktiviteter direkte mot bedriftsmarkedet.
– Vi tror at mange ikke reiser kollektivt fordi de ikke har testet ut kollektivtilbudet der de bor. Reisevaner tar tid å endre, men ved å gi et gratistilbud over en periode på to uker, håper vi at flere skal få øynene opp for at de har mulighet til å la bilen stå, sier Krum.
Skyss hadde lagt til rette for at inntil 20 000 privatbilister kunne prøve ut gratistilbudet. Da kampanjeperioden ble avsluttet 10. oktober, hadde 4000 meldt seg på. Selv om det dermed er langt færre enn Skyss hadde håpet på, er en godt fornøyd med resultatet, ifølge Krum.
Hun peker blant annet på at kampanjen har nådd ut til 450 000 personer i fylket, at kampanjen har hatt 3,8 millioner visninger gjennom de ulike virkemidlene og har hatt 45 000 klikk på Facebook.
Suksess i Sverige
– Mange hører budskapet og må nok bruke tid på å tenke seg om. Hvis vi får folk til å reflektere rundt egne reisevaner, har vi oppnådd mye. Mange opplever nok også det å reise kollektivt som noe ukjent og har en viss sperre for dette. Ved at de får prøve, blir forhåpentlig denne sperren borte.
Krum peker på at det blir en formidabel vekst i trafikken i Hordaland, ikke minst i Bergen. Skal dette regnestykket gå i hop, må økningen tas med kollektivtransport. Bilkampanjen til Skyss er en del av en strategi for å oppnå dette målet.
I dag foretas det rundt 130 000 daglige kollektivreiser i og rundt Bergen. Politisk legges det opp til en nullvekst i privatbiltransporten. Med forventet folkevekst lagt til grunn, vil en måtte regne med at det må bli 250 000 flere daglige reiser med kollektivtransport i 2040.
Bilkampanjen til Skyss er blant annet inspirert av en tilsvarende kampanje i Göteborg. Der fikk Västtrafik 14 000 nye kollektivkunder etter å ha kjørt kampanjen «Vi älskar bilister». Det var riktignok en vesentlig bredere kampanje med en målgruppe på 225 000 bilister, der rundt 50 000 kvalifiserte seg til en toukers gratis prøveperiode. Västtrafik har også tidligere gjennomført liknende kampanjer med stort suksess.
Lærerikt
Reiseperioden for dem som har meldt seg på kampanjen til Skyss er fra 20. oktober til 2. november. Deretter skal Skyss evaluere tiltaket, blant annet ved å følge opp deltakerne i kampanjen. Krum sier at Skyss allerede har fått mange positive tilbakemeldinger. Selve kampanjens virkemidler skal også evalueres, og hun ser ikke bort fra at det kan bli igangsatt flere tilsvarende kampanjer.
– Jeg tror vi kommer til å lære mye av dette, konkluderer Hanne Alver Krum overfor Samferdsel.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen